| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Edebiyat Bilimine Giriş I | ADE 101 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MAHMUD SAMİ TÜRK |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. FUNDA KIZILER EMER, |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. DİDEM YAYAN |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin yazınbilimi ile ilgili temel kuramları kavramasını ve Alman yazınından seçilmiş yapıtlar üzerinde analiz yapabilmesini sağlamak. |
| Dersin İçeriği | Yazının temel kavramları üzerinde durulur ve belli başlı Alman yazarların temel görüşleri ve yapıtları tanıtılması, metne yönelik ve metin dışı çalışmalarla tamamlanır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler yazınsal dünyayı ve yazın türlerini tanımlar. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 2 | Öğrenciler yazınbilimin ve anlatım tekniklerinin temel kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Bunları kısa öyküler üzerinde gösterir/açıklar. | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Öğrenciler metinleri çevirir, özet çıkarır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 5 | Öğrenciler metinlerin yazarlarını ve yazıldıkları dönemin egemen sanat anlayışını/önemli toplumsal olaylarını genel hatlarıyla anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo, |
| 6 | Öğrenciler yazınsal metinleri eleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Was ist Literatur? Womit beschaeftigt sich die Literatur? Die Diskussion über die Bedeutung des Lesensakts. | |
| 2 | Allgemeine Kenntnisse über die Literaturwissenschaft. Die Hauptgattungen der Literatur (Lyrik/Epik/Drama) mit ihren grundsaetzlichen Eigenschaften. | |
| 3 | Die Erzaehlkunst: Epik.Die Erzaehltheorie: Narratologie. Die Definition der Fiktion als Grundlage fast aller Dichtungsformen. Die Freilegung des Unterschieds zwischen der realen und fiktiven (dargestellten) Welt. | |
| 4 | Die Einführung in die Analyse der ausgewaehlten Kurzgeschichte: Das Brot von Wolfgang Borchert. | |
| 5 | Die Einführung in die fiktive Welt: Die Definition des Erzaehlers, der Unterschied zwischen dem Autor und Erzaehler, die Definition der Fiktion. | |
| 6 | Allgemeine Kenntnisse über die Erzaehltechniken: Die Erzaehlform ( Ich-Er Form), die Definition der Erzaehlsituation (der Standpunkt des Erzaehlers: Auktoriale/Personale/Ich Erzaehlsituation) | |
| 7 | Im Lichte der neu erworbenen Kenntnisse wird der vorher behandelte Erzaehltext Das Brot wieder bewertet | |
| 8 | Die Biographie des Autors. Die Enstehungszeit des Textes ( Die Nachkriegszeit in Deutschland). Literaturgeschichtliche Kenntnisse (Ein starkes Trauma in der deutschen Literatur: Nullpunkt/ Die Nachkriegs-, Trümmer-, Kahlschlagliteratur) | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Die Drei Dunklen Könige von Borchert wird analysiert und als ein Beispiel wird eine Interpretation über diese Erzaehlung von H. Motekat mit den Studenten studiert. | |
| 11 | Nachts Schlafen Die Ratten Doch von W. Borchert wird im Rahmen der textimmanenten Interpretationsmethode analysiert. | |
| 12 | Die Ungezaehlte Geliebte von Heinrich Böll wird interpretiert.Die Biographie des Autors. Literarische Vorlagen und Einflüsse/Gruppe 47. | |
| 13 | Es wird etwas geschehen von Heinrich Böll wird interpretiert. | |
| 14 | Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral von Heinrich Böll wird interpretiert. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Funda Kızıler Emer Ders Notları Zimmermann Manfred, Einführung in die Literaturwissenschaft; Göktürk, Akşit, Okuma Uğraşı, YKY. Warum Literaturgeschichte? (Literaturwissenschaft und Literaturdidaktik); Einführung in die Literaturwissenschaft (www.literaturwissenschaft-online.uni-kiel.de); Text und Textsorte; Literarische Gattungen und Erzaehlsituationen; Texte von W.Borchert, H. Böll , B. Brecht, F. Kafka usw.
|
| Ders Kaynakları | 1-GÜRSEL, Aytaç (2003), Genel Edebiyat Bilimi, Say Yayınları, İstanbul. 2- Manfred, Zimmermann, Einführung in die Literaturwissenschaft. 3-Elise Schmitt, Kurz- und Kürzestgeschichten im Literaturunterricht |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine Alman Dili ve Edebiyatında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgilere sahip olur. | X | |||||
| 2 | Alman Dili ve Edebiyatındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir, karmaşık problem ve konuları belirler, analiz eder, tartışır; bilimsel kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilir. | X | |||||
| 3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda bilgilendirir; onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. | X | |||||
| 4 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
| 5 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | X | |||||
| 6 | Alman Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile yetkinlik kazanılmış Almanca´yı Avrupa Dil Portfolyosuna göre B2 ve İngilizce´yi B1 seviyesinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
| 7 | Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda stratejik yönetim ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir, elde ettiği verileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | X | |||||
| 9 | Alman Dili ve Edebiyatı’nın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir. | X | |||||
| 10 | Diller, Edebiyatlar ve Kültürlerarası bilimsel çalışmalar üretir, kendi kültürüne ve başka kültürlere katkıda bulunabilir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler yazınsal dünyayı ve yazın türlerini tanımlar. | ||||||||||
| 2 | Öğrenciler yazınbilimin ve anlatım tekniklerinin temel kavramlarını tanımlar. | ||||||||||
| 3 | Bunları kısa öyküler üzerinde gösterir/açıklar. | ||||||||||
| 4 | Öğrenciler metinleri çevirir, özet çıkarır. | ||||||||||
| 5 | Öğrenciler metinlerin yazarlarını ve yazıldıkları dönemin egemen sanat anlayışını/önemli toplumsal olaylarını genel hatlarıyla anlatır. | ||||||||||
| 6 | Öğrenciler yazınsal metinleri eleştirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 7 | 7 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 127 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||