Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Türk Şiiri Poetikası TDE 392 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN
Dersi Verenler Prof.Dr. BAYRAM ALİ KAYA,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör.Dr. BEDRİYE GÜLAY AÇAR, Arş.Gör.Dr. ARZU YILDIRIM, Arş. Gör. MUHAMMED TARIK ABLAK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Poetikanın tarifi, kapsamı, tarihi ve Türk edebiyatındaki örnekleri üzerinde durmak; Klasik Türk şiirinde poetikanın yerini tespit etmek ve bu bağlamda şairlerin poetik yorum ve söylemlerini incelemek; şairlerin şiir sanatına yönelik tavır ve düşüncelerinden yola çıkarak Klasik Türk şiirinin genel ilkelerini belirlemek.

Dersin İçeriği

Poetikanın tarifi, kapsamı, tarihi ve Türk edebiyatındaki örnekleri üzerinde durmak; seçilen şairlerin hayatını, sanatını, eserlerini tanıtıcı bilgiler paylaşmak; bu şairlerin sırasıyla şiir, şair ve çevre bağlamında ifade ettiği düşünce ve değerlendirmeleri incelemek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Poetika kavramını tanımlar. Alıştırma ve Uygulama, Sınav,
2 Poetikanın tarifini, kapsamını ve tarihini anlatır. Anlatım, Sınav,
3 Klasik Türk şiirinde poetikanın yerini tespit eder. Alıştırma ve Uygulama, Sınav,
4 Farklı yüzyıllardaki şairlerin poetikalarını analiz eder. Alıştırma ve Uygulama, Sınav,
5 Farklı yüzyıllardaki şairlerin poetikalarını değerlendirir. Alıştırma ve Uygulama, Sınav,
6 Klasik Türk şiirinin poetikasına dair genellemelere ulaşır. Alıştırma ve Uygulama, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders ve temel kaynaklar hakkında genel bilgilendirme. Poetika hakkında genel bilgiler ve Klasik Türk şiirinde poetikaya dair bilgilendirme.
2 Klasik Türk şiirinde poetik düşünce, görüş, değerlendirme ve yaklaşımlara yer veren Latîfî ve Âşık Çelebi Tezkireleri ile Necâtî Bey Dîvânı, Fuzûlî Dîvânı’nın dibaceleri ile Hüsn ü Aşk mesnevisinin ilgili bölümlerinin incelenmesi.
3 Şeyhî’nin şiir ve şair anlayışı.
4 Ahmed Paşa’nın şiir ve şair anlayışı.
5 Necâtî Bey’in şiir ve şair anlayışı.
6 Fuzûlî’nin şiir ve şair anlayışı.
7 Taşlıcalı Yahyâ’nın şiir ve şair anlayışı.
8 Bâkî’nin şiir ve şair anlayışı.
9 ARA SINAV
10 Bağdatlı Rûhî’nin şiir ve şair anlayışı.
11 Nef'i'nin şiir ve şair anlayışı.
12 Nedîm’in şiir ve şair anlayışı.
13 Şeyh Gâlib’in şiir ve şair anlayışı.
14 Osmân Nevres’in şiir ve şair anlayışı.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Harun Tolasa, “Divan Şairlerinin Kendi Şiirleri Üzerine Düşünce ve Değerlendirmeleri”; Harun Tolasa, “Klâsik Edebiyatımızda Dîvân Dîbâceleri: Lâmi‘î’nin Önsözü ve Buna Göre Dîvân Şiiri Sanat Görüşü”; Harun Tolasa, Sehî, Latîfî ve Âşık Çelebi Tezkirelerine Göre 16. Yüzyılda Edebiyat Araştırma ve Eleştirisi-I; Ahmet Mermer, “Taşlıcalı Yahyâ Bey’in Kendi Şiiri Üzerine Düşünce ve Değerlendirmesi”; Filiz Kılıç- Muhsin Mâcit, “Divan Edebiyatında Poetika Denemeleri: Tezkire Önsözleri”; Yakup Şafak, “Bahrü’l-Maârif Müellifi Sürûrî’nin Şiir ve Şairlikle İlgili Görüşleri”; Muhammet Nur Doğan, Fuzûlî’nin Poetikası; Filiz Kılıç, XVIII. Yüzyıl Tezkirelerinde Şair ve Eser Üzerine Değerlendirmeler; İsmail Ünver, “XVIII. Yüzyıl Şairlerinin Şiir ve Şair Hakkındaki Değerlendirmeleri”; Mahmut Kaplan, “Sebk-i Hindî Şairlerinden Fehîm, İsmetî, Nâilî ve Neşâtî’nin Dîvânlarına Göre Şair ve Şiir Hakkındaki Görüşleri”; Muhammet Nur Doğan, “Klâsik Edebiyatımızda Sanat ve Şiir Felsefesi (Poetika)”; Muhammet Nur Doğan, “Taşlıcalı Yahyâ’nın Yûsuf ü Zelîha’sında Şiirin Şiiri”; Pervin Çapan, “Zâtî’nin Dîvânı’nda Edebî Tenkid ve Değerlendirmeler”; Abdulkadir Erkal, Divan Şiiri Poetikası (17. Yüzyıl); Hasan Ali Esir, “Klâsik Edebiyatımızda Poetika ve Nedîm’in Bu Poetika İçerisindeki Yeri”; Turan Karataş, “Poetik Düşünüşün Klâsik Şiirde Dile Getirilişi: Bâkî Divanı Örneği”; Mahmud Erol Kılıç, Sûfî ve Şiir, Osmanlı Tasavvuf Şiirinin Poetikası; Menderes Coşkun, “Klâsik Türk Şairinin Poetikası Üzerine”; Nihat Öztoprak, “Bağdatlı Rûhî’nin Şiir Anlayışı”; Nihat Öztoprak, “Bağdatlı Rûhî’nin Şair Anlayışı”; Mahmut Kaplan, “Şeyh Gâlib’in Şiir Anlayışı”; Bayram Ali Kaya, “Necâtî Bey’in Şiir Anlayışı”; Bayram Ali Kaya, “Necâtî Bey’in Şair Anlayışı”.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. X
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. X
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. X
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5