| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Klasik Türk Şiiri Poetikası | TDE 392 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. BAYRAM ALİ KAYA, |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Dr. BEDRİYE GÜLAY AÇAR, Arş.Gör.Dr. ARZU YILDIRIM, Arş. Gör. MUHAMMED TARIK ABLAK |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Poetikanın tarifi, kapsamı, tarihi ve Türk edebiyatındaki örnekleri üzerinde durmak; Klasik Türk şiirinde poetikanın yerini tespit etmek ve bu bağlamda şairlerin poetik yorum ve söylemlerini incelemek; şairlerin şiir sanatına yönelik tavır ve düşüncelerinden yola çıkarak Klasik Türk şiirinin genel ilkelerini belirlemek. |
| Dersin İçeriği | Poetikanın tarifi, kapsamı, tarihi ve Türk edebiyatındaki örnekleri üzerinde durmak; seçilen şairlerin hayatını, sanatını, eserlerini tanıtıcı bilgiler paylaşmak; bu şairlerin sırasıyla şiir, şair ve çevre bağlamında ifade ettiği düşünce ve değerlendirmeleri incelemek. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Poetika kavramını tanımlar. | Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
| 2 | Poetikanın tarifini, kapsamını ve tarihini anlatır. | Anlatım, | Sınav, |
| 3 | Klasik Türk şiirinde poetikanın yerini tespit eder. | Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
| 4 | Farklı yüzyıllardaki şairlerin poetikalarını analiz eder. | Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
| 5 | Farklı yüzyıllardaki şairlerin poetikalarını değerlendirir. | Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
| 6 | Klasik Türk şiirinin poetikasına dair genellemelere ulaşır. | Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ders ve temel kaynaklar hakkında genel bilgilendirme. Poetika hakkında genel bilgiler ve Klasik Türk şiirinde poetikaya dair bilgilendirme. | |
| 2 | Klasik Türk şiirinde poetik düşünce, görüş, değerlendirme ve yaklaşımlara yer veren Latîfî ve Âşık Çelebi Tezkireleri ile Necâtî Bey Dîvânı, Fuzûlî Dîvânı’nın dibaceleri ile Hüsn ü Aşk mesnevisinin ilgili bölümlerinin incelenmesi. | |
| 3 | Şeyhî’nin şiir ve şair anlayışı. | |
| 4 | Ahmed Paşa’nın şiir ve şair anlayışı. | |
| 5 | Necâtî Bey’in şiir ve şair anlayışı. | |
| 6 | Fuzûlî’nin şiir ve şair anlayışı. | |
| 7 | Taşlıcalı Yahyâ’nın şiir ve şair anlayışı. | |
| 8 | Bâkî’nin şiir ve şair anlayışı. | |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Bağdatlı Rûhî’nin şiir ve şair anlayışı. | |
| 11 | Nef'i'nin şiir ve şair anlayışı. | |
| 12 | Nedîm’in şiir ve şair anlayışı. | |
| 13 | Şeyh Gâlib’in şiir ve şair anlayışı. | |
| 14 | Osmân Nevres’in şiir ve şair anlayışı. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Harun Tolasa, “Divan Şairlerinin Kendi Şiirleri Üzerine Düşünce ve Değerlendirmeleri”; Harun Tolasa, “Klâsik Edebiyatımızda Dîvân Dîbâceleri: Lâmi‘î’nin Önsözü ve Buna Göre Dîvân Şiiri Sanat Görüşü”; Harun Tolasa, Sehî, Latîfî ve Âşık Çelebi Tezkirelerine Göre 16. Yüzyılda Edebiyat Araştırma ve Eleştirisi-I; Ahmet Mermer, “Taşlıcalı Yahyâ Bey’in Kendi Şiiri Üzerine Düşünce ve Değerlendirmesi”; Filiz Kılıç- Muhsin Mâcit, “Divan Edebiyatında Poetika Denemeleri: Tezkire Önsözleri”; Yakup Şafak, “Bahrü’l-Maârif Müellifi Sürûrî’nin Şiir ve Şairlikle İlgili Görüşleri”; Muhammet Nur Doğan, Fuzûlî’nin Poetikası; Filiz Kılıç, XVIII. Yüzyıl Tezkirelerinde Şair ve Eser Üzerine Değerlendirmeler; İsmail Ünver, “XVIII. Yüzyıl Şairlerinin Şiir ve Şair Hakkındaki Değerlendirmeleri”; Mahmut Kaplan, “Sebk-i Hindî Şairlerinden Fehîm, İsmetî, Nâilî ve Neşâtî’nin Dîvânlarına Göre Şair ve Şiir Hakkındaki Görüşleri”; Muhammet Nur Doğan, “Klâsik Edebiyatımızda Sanat ve Şiir Felsefesi (Poetika)”; Muhammet Nur Doğan, “Taşlıcalı Yahyâ’nın Yûsuf ü Zelîha’sında Şiirin Şiiri”; Pervin Çapan, “Zâtî’nin Dîvânı’nda Edebî Tenkid ve Değerlendirmeler”; Abdulkadir Erkal, Divan Şiiri Poetikası (17. Yüzyıl); Hasan Ali Esir, “Klâsik Edebiyatımızda Poetika ve Nedîm’in Bu Poetika İçerisindeki Yeri”; Turan Karataş, “Poetik Düşünüşün Klâsik Şiirde Dile Getirilişi: Bâkî Divanı Örneği”; Mahmud Erol Kılıç, Sûfî ve Şiir, Osmanlı Tasavvuf Şiirinin Poetikası; Menderes Coşkun, “Klâsik Türk Şairinin Poetikası Üzerine”; Nihat Öztoprak, “Bağdatlı Rûhî’nin Şiir Anlayışı”; Nihat Öztoprak, “Bağdatlı Rûhî’nin Şair Anlayışı”; Mahmut Kaplan, “Şeyh Gâlib’in Şiir Anlayışı”; Bayram Ali Kaya, “Necâtî Bey’in Şiir Anlayışı”; Bayram Ali Kaya, “Necâtî Bey’in Şair Anlayışı”. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Poetika kavramını tanımlar. | ||||||||||||||
| 2 | Poetikanın tarifini, kapsamını ve tarihini anlatır. | ||||||||||||||
| 3 | Klasik Türk şiirinde poetikanın yerini tespit eder. | ||||||||||||||
| 4 | Farklı yüzyıllardaki şairlerin poetikalarını analiz eder. | ||||||||||||||
| 5 | Farklı yüzyıllardaki şairlerin poetikalarını değerlendirir. | ||||||||||||||
| 6 | Klasik Türk şiirinin poetikasına dair genellemelere ulaşır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 30 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 120 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||