| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Köktürkçe | TDE 255 | 3 | 4 + 0 | 4 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER | 
| Dersi Verenler | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER, Dr.Öğr.Üyesi ÇİĞDEM TOPÇU, | 
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Bahri KUŞ | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Türk dili tarihinin en eski ve önemli belgelerinden olan Köktürk Kitabelerinin dilini kavratmak. | 
| Dersin İçeriği | Köktürkçenin Türk dili tarihindeki yeri ve önemi, Köktürk yazılı belgeleri, Köktürkçenin ses bilgisi, ekleşme bilgisi, kelime kadrosu, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından incelenmesi. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Köktürkçenin kaçıncı yüzyıllar arası dönemi kapsadığını bilir. Türk dili tarihi içindeki yerini anlatır. Türk dili için neyi ifade etiğini tanımlar. Köktürkçenin kaynaklarını sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, | 
| 2 | Köktürkçenin gramer özelliklerini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, | 
| 3 | Köktürk Kitabelerini çeviriyazıya aktarır, bu döneme ait kelimeleri örnekler, gösterir ve onları yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, | 
| 4 | Köktürkçenin Türk dilinin diğer tarihi şiveleriyle münasebetini kurar, aralarındaki farkları ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, | 
| 5 | Eski Türkçeden günümüze geçişte önemi olan dil bilgisi unsurları ve kaidelerini bir araya getirip genellemelere ulaşır. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, | 
| 6 | Köktürkçe metinlerin sahip olduğu söz varlığı ve dil bilgisi özelliklerini değerlendirir. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Türk dilinin, Köktürklere kadarki durumu ve Köktürkler Dönemi | Türk dilinin tarihi ile ilgili bilinen kaynakları okumuş olmak. | 
| 2 | Köktürk Abideleri | Köktürk abidelerinin bulunduğu mevkii, içeriği, yazılma özellikleri, içinde bulunduğu durum hakkında ön bilgi edinmiş olmak. | 
| 3 | Köktürk yazısının kaynağı ve teşekkülü, yazı ve imla sistemi | Köktürk işaretlerinin tablosunu edinmiş olmak. | 
| 4 | Köktürkçenin ses tablosu | Köktürk işaretlerinin tablosunu edinmiş olmak. | 
| 5 | Köktürkçenin ses yapısı, ses uyumu | Geriye dönük ses bilgisi konularını tekrar etmek. | 
| 6 | Köktürkçe söz diziminde metinlere has ek kültürü | Geriye dönük şekil bilgisi konularını tekrar etmiş olmak. | 
| 7 | Köktürkçenin kelime kadrosu | Köktürk abidelerinin söz varlığına dair kaynak incelemek. | 
| 8 | Köktürkçeye has kelime ve ekler | Köktürk abidelerinin söz varlığına dair kaynak incelemek ve kelime-ek ilişkisine dair çalışmalar yapmak. | 
| 9 | ARASINAV | Genel konu tekrarı yapmış olmak. | 
| 10 | İlk olarak Köktürk metinlerinde rastlanan Türük/Türk kelimesi, Türük/Türk kelimesinin oluşmasındaki dinamik değerler | Türük kelimesinin ele alındığı çeşitli kaynakları okumak. | 
| 11 | Köktürk yazılı belgelerinin okunması, ses, ekleşme ve kelime bilgisi bakımından incelenmesi | Köktürk metinlerinin transkripsiyonunu yapmak. | 
| 12 | Köktürk yazılı belgelerinin okunması, ses, ekleşme ve kelime bilgisi bakımından incelenmesi | Köktürk metinlerinin transkripsiyonunu yaparak içlerinden örnekler seçip bu örnekler üzerinde dil bilgisi incelemeleri yapmak. | 
| 13 | Köktürk yazılı belgelerinin okunması, ses, ekleşme ve kelime bilgisi bakımından incelenmesi | Köktürk metinlerinin transkripsiyonunu yaparak içlerinden örnekler seçip bu örnekler üzerinde dil bilgisi incelemeleri yapmak. | 
| 14 | Köktürk yazılı belgelerinin, Türk dilinin sonraki dönem diyalektlerine etkileri | Köktürk metinlerinin transkripsiyonunu yaparak içlerinden örnekler seçip bu örnekler üzerinde dil bilgisi incelemeleri yapmak. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | ALYILMAZ, Cengiz; Orhun Yazıtlarının Söz Dizimi, Erzurum, 1994 | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Köktürkçenin kaçıncı yüzyıllar arası dönemi kapsadığını bilir. Türk dili tarihi içindeki yerini anlatır. Türk dili için neyi ifade etiğini tanımlar. Köktürkçenin kaynaklarını sıralar. | ||||||||||||||
| 2 | Köktürkçenin gramer özelliklerini belirler. | ||||||||||||||
| 3 | Köktürk Kitabelerini çeviriyazıya aktarır, bu döneme ait kelimeleri örnekler, gösterir ve onları yorumlar. | ||||||||||||||
| 4 | Köktürkçenin Türk dilinin diğer tarihi şiveleriyle münasebetini kurar, aralarındaki farkları ayırt eder. | ||||||||||||||
| 5 | Eski Türkçeden günümüze geçişte önemi olan dil bilgisi unsurları ve kaidelerini bir araya getirip genellemelere ulaşır. | ||||||||||||||
| 6 | Köktürkçe metinlerin sahip olduğu söz varlığı ve dil bilgisi özelliklerini değerlendirir. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 70 | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 2. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Ödev | 10 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 18 | 18 | 
| Toplam İş Yükü | 155 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||