| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türkçenin Söz Varlığı | TDE 358 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ENGİN YILMAZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Esra KİRİK, Arş. Gör. Bahri KUŞ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Söz varlığının ne olduğunun bütün yönleriyle gösterilip; Eski Türkçe, Orta Türkçe ve Günümüz Türkçesi´ne göre söz varlığının kavratılması. |
| Dersin İçeriği | Söz varlığı, Eski, Orta ve Günümüz Türkçesi hakkında ayrıntılı bilgiler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Söz varlığının ne olduğunu anlar. | Anlatım, | Sözlü Sınav, |
| 2 | Eski Türkçe dönemindeki söz varlığını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınav, |
| 3 | Orta Türkçe dönemindeki söz varlığını bilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınav, |
| 4 | Yeni Türkçe dönemindeki(Osmanlı Türkçesi) söz varlığını öğrenir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 5 | Günümüz Türkçesi dönemindeki metinlerin söz varlığı hakkında hüküm verir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Söz varlığının ne olduğunun ve öneminin kavratılması. | Söz varlığı konusunda yapılmış çalışmaları araştırmak. |
| 2 | Bir metinden hareketle bir dilin söz varlığının tespit yöntemlerinin gösterilmesi. | Söz varlığı konusunda yapılmış çalışmaları incelemek. |
| 3 | Türk dil yadirgarları üzerinde yapılmış söz varlığı çalışmalarının bibliyografik tespiti. | Söz varlığı konusunda yapılmış çalışmaları araştırmak. |
| 4 | Bengü taşların söz varlığının değerlendirilmesi. | Köktürk abidelerinin söz varlığını gösteren eserleri araştırmak. |
| 5 | Uygurca metinler üzerinde söz varlığı üzerine değerlendirmeler. | Uygur Türkçesi eserlerinin söz varlığını gösteren eserleri araştırmak. |
| 6 | Karahanlı Türkçesi dönemine ait metinler üzerinde söz varlığı üzerine değerlendirmeler. | Karahanlı Türkçesi eserlerinin söz varlığını gösteren eserleri araştırmak. |
| 7 | Harezm-Kıpçak Türkçesi dönemine ait metinler üzerinde söz varlığı üzerine değerlendirmeler. | Harezm Türkçesi eserlerinin söz varlığını gösteren eserleri araştırmak. |
| 8 | Çağatay Türkçesi dönemine ait metinler üzerinde söz varlığı üzerine değerlendirmeler. | Çağatay Türkçesi eserlerinin söz varlığını gösteren eserleri araştırmak. |
| 9 | ara sınav uygulamaları. | Genel konu tekrarı yapmak. |
| 10 | Eski Anadolu Türkçesi dönemine ait metinler üzerinde söz varlığı üzerine değerlendirmeler. | Eski Anadolu Türkçesi eserlerinin söz varlığını gösteren kaynakları araştırmak. |
| 11 | Osmanlı Türkçesi dönemine ait metinler üzerinde söz varlığı üzerine değerlendirmeler. | Osmanlı Türkçesi dönemine ait söz varlığını gösteren kaynakları araştırmak |
| 12 | Günümüz Türkçesi metinleri söz varlığı üzerine değerlendirmeler (Şair ve yazarların eserlerinden hareketle kişisel söz varlığı çalışmaları). | Günümüz Türkçesi eserlerinin söz varlığını gösteren kaynakları araştırmak. |
| 13 | Türk dilinin dönemlerinin söz varlığı açısından karşılaştırılması. | Genel konu tekrarı yapmak. |
| 14 | Genel değerlendirme. | Genel konu tekrarı yapmak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Doğan Aksan- Türkçenin Söz Varlığı; A. B. Ercilasun- Türk Dili Tarihi; Türk Dil Kurumu- Türkçe Sözlük; Ş. Sami-Kamus-ı Türkî; Doğan Aksan- Türkçenin Gücü. |
| Ders Kaynakları | Doğan Aksan- Türkçenin Söz Varlığı |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Söz varlığının ne olduğunu anlar. | ||||||||||||||
| 2 | Eski Türkçe dönemindeki söz varlığını kavrar. | ||||||||||||||
| 3 | Orta Türkçe dönemindeki söz varlığını bilir. | ||||||||||||||
| 4 | Yeni Türkçe dönemindeki(Osmanlı Türkçesi) söz varlığını öğrenir. | ||||||||||||||
| 5 | Günümüz Türkçesi dönemindeki metinlerin söz varlığı hakkında hüküm verir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 30 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Final | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 118 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||