| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sultan Şairler | TDE 470 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ORHAN KAPLAN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. BAYRAM ALİ KAYA, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş.Gör. B.Gülay Açar |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Osmanlı hanedanı içerisinde şiir yazmış, divan ve divançeleri bulunan padişah, şehzade ve hanım sultanların şiirlerini yeni kuşaklara tanıtmak. |
| Dersin İçeriği | Osmanlı’da sanat ve yönetim ilişkisi; medrese eğitiminde edebiyatın önemi; şiir-toplum münasebeti; padişah ve şehzadelerin şiirle uğraşısı ve şairlere bakışı; sanatkâr sultan ve şehzadelerin şiir metinleri; Avnî (Fatih Sultan Mehmed) ve 15. Yüzyılda şiire verilen değer; Selimî (Yavuz Sultan Selim) ve Muhibbî’nin (Kanuni Sultan Süleyman) şiirleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Şiir, sanat, şiir-yönetim ilişkisi, saltanat, Divan edebiyatı, Yüksek Zümre edebiyatı, Halk edebiyatı gibi kavram ve tamlamaları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 2 | Şair sultan ve şehzadeleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 3 | Şair sultan ve şehzadeler ve eserleri hakkında örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 4 | Hanedan mensubu şairleri, diğer şairlerle karşılaştırır. | Bireysel Çalışma, | Ödev, |
| 5 | Şiir ve sanatın kapsamını hanedan mensubu şairler üzerinden analiz eder. | Bireysel Çalışma, | Sınav, Performans Görevi, |
| 6 | Sultan şairlerin ve Divan şairlerinin ortak dil ve kültür anlayışları hakkında genellemeler yapar ve değerlendirmelerde bulunur. | Bireysel Çalışma, | Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersinn kaynakları ve işlenişi hakkında bilgilendirme. Osmanlı’da devlet-sanat ilişkisi ve şiir yazmış Osmanlı hanedanı mensupları. | |
| 2 | II.Murad’a kadar şiir yazan ilk dönem Osmanlı sultanları. “Muradî” mahlasıyla şiirler yazan Sultan II.Murad ve şiirlerinden örnekler. | |
| 3 | “Avnî” mahlasıyla şiirler yazan Fatih Sultan Mehmed ve şiirlerinden örnekler. | |
| 4 | Şehzade şairlerin en önde geleni Cem Sultan ve şiirlerinden örnekler. | |
| 5 | “Adlî” mahlasıyla şiirler yazan Sultan II.Bayezid ve şiirlerinden örnekler. | |
| 6 | “Selimî” mahlasıyla şiirler yazan Yavuz Sultan Selim ve şiirlerinden örnekler. | |
| 7 | “Muhibbî” mahlasıyla şiirler yazan Kanuni Sultan Süleyman ve şiirlerinden örnekler. | |
| 8 | ||
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | ||
| 11 | ||
| 12 | ||
| 13 | ||
| 14 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | İSEN, Mustafa-BİLKAN, A. Fuat, “Sultan Şairler”, Akçağ Yayınları, Ankara 1997. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Şiir, sanat, şiir-yönetim ilişkisi, saltanat, Divan edebiyatı, Yüksek Zümre edebiyatı, Halk edebiyatı gibi kavram ve tamlamaları tanımlar. | ||||||||||||||
| 2 | Şair sultan ve şehzadeleri sıralar. | ||||||||||||||
| 3 | Şair sultan ve şehzadeler ve eserleri hakkında örnekler verir. | ||||||||||||||
| 4 | Hanedan mensubu şairleri, diğer şairlerle karşılaştırır. | ||||||||||||||
| 5 | Şiir ve sanatın kapsamını hanedan mensubu şairler üzerinden analiz eder. | ||||||||||||||
| 6 | Sultan şairlerin ve Divan şairlerinin ortak dil ve kültür anlayışları hakkında genellemeler yapar ve değerlendirmelerde bulunur. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 129 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||