Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk-İslam Sanatları ve Türkiye´Nin Tarihi Eserleri TAR 420 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türk-İslam sanatlarının genel hatlarıyla ve uygulama örnekleriyle tanınması ve incelenmesi yanında, bu sanatların uygulama alanı olan tarihî eserlerin tanınması ve tanıtılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Türk-İslam dekor ve motifleri, Kitap sanatları, plastik sanatlar, mimari tezyîn sanatları, Türkiye’nin meşhur tarihî eserleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk sanatını genel hatlarıyla tanır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Millî sanat eserlerinin nasıl yapıldığını kavrar Anlatım, Gösteri, Sınav, Ödev,
3 Türk sanatlarını diğer sanatlarla karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim, Sınav, Performans Görevi,
4 Türk sanatının dönemlerini analiz eder Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Sanat eserlerini türlerine göre değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sınav, Ödev,
6 Türk sanatlarının anlaşılmasını ve geliştirilmesi konusunda fikir önerir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sanata giriş ve sanat felsefesi
2 Temel motifler ve desenler-1
3 Temel motifler ve desenler-2
4 Kitap sanatları-1: Kâğıt, kalem, cilt, ebru, hat, tezhip, tasvir
5 Plastik sanatlar-1: Rölyef, seramik, çini, porselen
6 Plastik sanatlar-2: Ahşap, taş ve metal
7 Mimari tezyîn sanatları: hat, kalemişi, çini-mermer-ahşap-metal işlemeciliği
8 Doğu-Güneydoğu Anadolu Bölgesi tarihî eserleri
9 Ara sınav
10 İç Anadolu Bölgesi tarihî eserleri
11 Akdeniz ve Ege Bölgesi tarihî eserleri
12 Marmara Bölgesi tarihî eserleri
13 Karadeniz Bölgesi tarihî eserleri
14 Sonuç ve değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Ders Notları
Ders Kaynakları Ders Notu, öğretim üyesi tarafından verilecektir.
- YILMAZ, Can, Recep Gün Ana hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği Kayhan Yayınları, İstanbul,2006
- ASLANAPA, Oktay, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul,2003
- İnternet: Türkiye’nin meşhur tarihî eserleri
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5