Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anadolu´Da Moğollar TAR 396 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı XIII. Asrın Ortalarından itibaren Moğol İstilası neticesinde Orta Doğu ve Anadolu’da meydana gelen siyasi ve kültürel değişimleri analiz etmek
Dersin İçeriği Cengiz Han’ın İslam dünyasına saldırıları, İlhanlı Devleti’nin kuruluşu, Abbasi-İlhanlı İlişkileri, Selçuklu-Moğol İlişkileri, Anadolu’da Moğol İstilası devri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Moğol İstilası’nın Anadolu’ya etkisini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
2 Anadolu’da Memlük-İlhanlı İlişkilerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
3 Anadolu’da Moğol devri sosyal hayatını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
4 Mevlânâ’nın Moğollara ilişkilerini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Cengiz Han ve Harezmşahlar Devleti İlişkileri
2 Kösedağ Savaşı ve Anadolu’nun Moğol hakimiyetine girmesi
3 Hülagü Han’ın Orta Doğu Seferi ve İlhanlı Devleti’nin Kurulması
4 Hülagü Han ve Abaka Han Devrinde İlhanlı-Selçuklu İlişkileri
5 Ayn Câlut Savaşı
6 İlhanlı-Memlüklü-Selçuklu İlişkileri
7 Anadolu’da Moğol valileri dönemi
8 Anadolu Beyliklerinin Moğollarla İlişkileri
9 Ara Sınav
10 Moğollar Devrinde Anadolu’da İktisadi Hayat
11 Anadolu’da Moğol dönemi izleri
12 İlhanlı ülkesine giden seyyahların gözüyle Anadolu
13 Mevlânâ ve Moğollar
14 Ahí Evran, Ahiler ve Moğollar
Kaynaklar
Ders Notu Ders Notları
Ders Kaynakları - İbn Battûta, İbn Battûta Seyahatnâmesi, 2 cild, haz.: A. Sait Aykut, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2004.
- Ruysbroeckli Willem, Mengü Han’ın Sarayına Yolculuk, ed.: P. Jockson-D. Morgan, terc.: Zülal Kılıç, İstanbul: Kitap Yayınevi, 2010.
- Amitai, Rouven, Mongols and Mamluks: The Mamluk-Ilkhanid War 1260-1281, Cambridge: Cambridge University, 1996.
- Spuler, Bertold, İran Moğolları, terc.: Cemal Köprülü, Ankara, TTK, 1957.
- Özdemir, H. Ahmet, Moğol İstilası ve Abbasi Devleti’nin Yıkılışı, İstanbul: İz Yayıncılık, 2005.
- Özgüdenli, Osman G., Gazan Han ve Reformları, İstanbul: Kaknüs Yayınları, 2009.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5