Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Kültür ve Fikir Hayatı TAR 304 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ARİF BİLGİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yakınçağda Osmanlı Devletinin diplomatik kurum ve kuruluşlarının oluşması, devletin kurduğu ilk diplomatik ilişkilerden bir diplomasi geleneği oluşmasına varıncaya kadar bu sahanın kavratılması.
Dersin İçeriği Diplomasi kavramı, Osmanlı Devleti’nin Ortadoğu diplomasisi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlıyı oluşturan kültür ve fikir ortamını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Klasik dönem Osmanlı kültür ve fikir hayatını anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
3 Avrupanın Osmanlı kültür ve fikir hayatına etkisini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Performans Görevi,
4 Tanzimat ve ıslahat dönemi Osmanlı kültür ve fikir hayatını anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
5 Basının Osmanlı kültür ve fikir hayatına etkisini anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Meşrutiyet dönemi Osmanlı kültür ve fikir hayatını anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bir kavram olarak fikir ve kültür
2 Osmanlıyı oluşturan kültürel ve fikri ortam
3 Klasik dönem Osmanlı fikir ve kültür hayatı
4 Divan edebiyatı ve edebiyatçılarının Osmanlı kültür ve fikir hayatına etkileri
5 İslamın Osmanlı kültür ve fikir hayatına etkisi
6 Gayri Müslimlerin Osmanlı kültür ve fikir hayatına etkisi
7 Avrupa ile temasa geçilmeye ve öğrenci ve elçi gönderilmeye başlanması
8 Avrupa fikir ve kültür hayatının Osmanlı’ya etkisi
9 ARASINAV
10 Osmanlı’da modernleşme dönemi kültür ve fikir hayatı
11 Basının Osmanlı kültür ve fikir hayatına etkisi
12 Yeni Osmanlılar hareketi ve Osmanlı siyasal ve kültürel düşüncesine etkisi
13 Meşrutiyet döneminde ve Osmanlı fikir ve kültür ortamı
14 Sonuç ve değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Kissinger, Henry, Diplomasi, Türkiye İşbankası Yayınları
2- İskit, Temel, Diplomasi Tarihi, Teorisi, Kurumları ve Uygulaması, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
3- Kınlı, Onur, Osmanlı’da Modernleşme ve Diplomasi, İmge Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 172
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,88
Dersin AKTS Kredisi 5