Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Balkanlardaki Türk Demografyası TAR 489 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EBUBEKİR SOFUOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. EBUBEKİR SOFUOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Balkanların Demografik Yapısını Ortaya Koymak
Dersin İçeriği Balkanlarda yaşayan tüm etnik unsurlar
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Orta Asya?dan yapılan Türk Göçlerini ortaya koyar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Göçlerin rotalarını ve iskân noktalarını ortaya koyar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Performans Görevi,
3 Balkanlardaki iskân noktalarını ortaya koyar. Anlatım, Tartışma, Benzetim, Sınav, Performans Görevi,
4 Göç eden Türklerin Balkan bölgelerindeki mücadelelerini ortaya koyar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
5 Balkanlarda, Türk oldukları tartışmalı unsurların kimler olduklarını ortaya koyar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Orta Asya?dan yapılan Türk Göçleri ve Sebepleri
2 Orta Asya?dan yapılan Türk Göçleri ve Sebepleri
3 Orta Asya?dan yapılan Türk Göçlerinin İskân noktaları
4 Balkanlara Göç eden Türk Kavimleri(Avar, Hun, Kuman, Peçenek, Uzlar)
5 Balkanlara Göç eden Türk Kavimleri(Avar, Hun, Kuman, Peçenek, Uzlar)
6 Balkanlara Göç eden Türk Kavimleri(Avar, Hun, Kuman, Peçenek, Uzlar)
7 Balkanlara Göç eden Türk Kavimleri(Avar, Hun, Kuman, Peçenek, Uzlar)
8 Balkanlara Göç eden Türk Kavimlerinin bugünkü nesilleri(Goralılar, Torbeşler, Pomaklar)
9 ARASINAV
10 Balkanlara Göç eden Türk Kavimlerinin bugünkü nesilleri(Goralılar, Torbeşler, Pomaklar)
11 Balkanlara Göç eden Türk Kavimlerinin bugünkü nesilleri(Goralılar, Torbeşler, Pomaklar)
12 Balkanlara Göç eden Türk Kavimlerinin bugünkü nesilleri(Goralılar, Torbeşler, Pomaklar)
13 Balkanlara Göç eden Türk Kavimlerinin bugünkü nesilleri(Goralılar, Torbeşler, Pomaklar)
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Alp, İlker. Pomak Türkleri Kumanlar-Kıpçaklar. Edirne: Trakya Üniv. Yayınları, 2008
Erman Artun. Türk Halk Bilimi. 2. Baskı. İstanbul: Kitabevi Yayınları, 2005
-----------------. Halk Kültürü Araştırmaları. İstanbul: Kitabevi Yayınları, 2008
----------------, Adana Köy Seyirlik Oyunlarından Örnekler, http://turkoloji.cu.edu.tr/HALKBILIM/3.php
Çağ, Galip. ?Makedonya Yer İsimlerinde Osmanlı Öncesi ve Osmanlı Hakimiyeti Sırasında Türk Yerleşimine Dair İzler?. Şar Dağlarındaki Genetik Şifreler, Gora Abidesi. Editör: Ebubekir Sofuoğlu. İstanbul: Ukid Yayınları(ty)
Erdem, Mustafa. Kırgız Türkleri Dini ve Sosyal Hayat. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2005
Erdentuğ, Nermin. Hal Köyü´nün Etnolojik Tetkiki. 2. Baskı. Ankara: AÜ, DTCF Yayını, 1968
----------------------, Sosyal Adet ve Gelenekler. Ankara: Kültür Bakanlığı yayını, 1977
Erqalieva, Jannat ve Nurhat Şakuzadaulı. Kazak Kültürü. Almatı: Katev Uluslar arası Eğitim ve Kültür Vakfı, Al-Farabi Kitabevi, 2000
Eröz, Mehmet. Türk Ailesi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 1977
------------------. Yörükler. İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, 1991
Hersak, Emil. ?Avarlar; Etnik Yaratılış Tarihlerine Bir Bakış?. Türkler Ansiklopedisi (2)221-247. Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, 2002
Gökbel, Ahmet. Kıpçak Türkleri. İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2000
Güngör, Harun. ?Geleneksel Türk Dininden Anadolu?ya Taşınanlar?. Yaşayan Eski Türk İnançları Bilgi Şöleni:Bildiriler. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırma Enstitüsü, 2007
Gumilöv, Lev Nikolayeviç. Hazar Çevrsinde Bin Yıl. Çeviren; Ahsen Batur. İstanbul: Birleşik Yayıncılık, 2000
Kadirzade, Kadir İbrahimoğlu. Adetler, inançlar ve Türklerin Soy Kütüğü Meselesi. Türkçesi: Ahmet Doğan,. Ankara: Akçağ Yayınları, 2005
Kalafat, Yaşar. Doğu Anadolu?da Eski Türk İnançlarının İzleri. 4.baskı. Ankara: Babil Yayınları, 2005
Karadavut, Zekeriya ve Mustafa Aksoy, ?Kırgız Gelenekleri ve Abramzon?, Türk Yurdu, 21 (Kasım 2001). Sayı:171
Kibar, Osman. Türk Kültüründe Ad Verme. Ankara: Akçağ Yayınları, 2005
Memişoğlu, Hüseyin. ?Pomaklar?. Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi.(34) 320-322. Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları, 2007
Pritsak, Omeljan. ?Türk-Slav Ortak Yaşamı; Güneydoğu Avrupa?nın Türk Göçebeleri?. Türkler Ansiklopedisi (2) 509-521. Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, 2002
Tezcan, Mahmut. Türk Aile Antropolojisi. Ankara: İmge Kitabevi, 2000
Yoloğlu, Güllü, Türklerin Aile Merasimleri, Türkiye Türkçesine Aktaran: Aljira Topalova. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, 1999
Vasary, Istvan. Kumanlar ve Tatarlar: Osmanlı Öncesi Balkanlar?da Doğulu Askerler(1185-1365). Çev. Ali Cevat Akkoyunlu. İstanbul: Yapı Kredi Yay., 2008
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5