Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye Cumhuriyeti Diplomasi Tarihi TAR 456 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR
Dersi Verenler Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR,
Dersin Yardımcıları YOK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kurtuluş Savaşı yıllarından günümüze Türk Dış Politikasının temel dinamiklerinin analiz edilmesi ve incelenmesi
Dersin İçeriği Türkiye Cumhuriyeti’nin dış politikası ve bu politikanın esasları; dış politika kapsamında incelenen olayları dönemsel zaman aralıkları içinde ele alma ve değerlendirme
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Diplomasisinin temel kavramlarını tanımlayabilir Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Sınav,
2 Türk Diplomasisine yön veren kişi, kurum ve kuruluşları sıralayabilir, adı geçen kurum ve kuruşların nitelikleri hakkında açıklama yapabilir Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sınav,
3 Osmanlı diplomasisiyle, Türkiye Cumhuriyeti diplomasisinin benzer ve farklı yönlerini yorumlayabilir Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Benzetim, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Türk Diplomasisinin geçmişten günümüze geçirdiği gelişim ve değişimi değerlendirebilir Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sınav,
5 Türkiye’nin günümüz diplomamisi hakkında yorumlar yapabilir Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Dış Politikasının temel ilke ve hedeflerinin belirlenmesi, Türk Dış Politikasının dönemlere ayrılması ve ayrımın kıstaslarının belirlenmesi
2 Kurtuluş Savaşı yılları Türk Dış Politikasının incelenmesi ve dönemin özelliklerinin belirlenmesi
3 Lozan Antlaşması’ndan II. Dünya Savaşı öncesine uzanan sürecin dış politika açısından ana hatlarıyla değerlendirilmesi (1923-1939)
4 Lozan Antlaşması ve Lozan Anlaşması’ndan sonra Türkiye’nin dış siyasetinde ortaya çıkan sorunlar, bu sorunların çözümü ve sürecinin incelenmesi (1923-1939)
5 1939-1945 döneminde Türk Dış Politikasını belirleyen etkenler ve dönemin ana hatlarıyla değerlendirilmesi
6 II. Dünya Savaşı yıllarında Türkiye’nin savaş dışı kalma politikasının incelenmesi; izlenen dış politikanın Türkiye’de çok partili hayata geçiş sürecine etkisi
7 1945-1960 döneminde Türk Dış Politikası belirleyen etkenler ve dönem değerlendirmesi
8 Türkiye’nin Batı İttifakına katılması: NATO’ya üyelik, Balkan İttifakı, Balkan Paktı ve Kıbrıs sorunu
9 ARASINAV
10 19 Mart 1945 tarihli Sovyet notası sonrasında Türkiye-Sovyetler Birliği ilişkileri
11 1960-1980 dönemi’nde Türk Dış Politikasını belirleyen etkenler ve dönem değerlendirmesi
12 1960-1980 döneminde Türkiye Yunanistan ilişkilerini belirleyen Kıbrıs ve Ege sorununun incelenmesi
13 1960-1980 döneminde Türkiye-Amerika, Türkiye-Sovyetler Birliği ve Türkiye’nin Ortadoğu devletleriyle olan ilişkilerinin incelenmesi
14 1980’den günümüze Türk Dış Politikasında yaşanan gelişmelerin değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu Baskın Oran, Türk Dış Politikası, c. I, 12. baskı, İstanbul 2006
Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasî Tarihi, 13. baskı, İstanbul 2005
Ders Kaynakları Rifat Uçarol, Siyasi Tarih, 6. baskı, İstanbul 2006,
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 45
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5