Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Mitolojisi TAR 459 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türk Mitolojisinin ana hatlarını kavrama, Türk mitolojisini oluşturan önemli konuların yanı sıra Türk mitolojisinin önemli metinleri hakkında bilgi sahibi olma
Dersin İçeriği Türk Mitolojisinin içeriği ve özelliklerini kavrama, Türk mitolojisinde önemli yere sahip olan sayı, hayvan ve renk gibi unsurları bilme
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mitolojinin kapsamını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Türk Mitolojisi ile ilgili temel kavramları açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
3 Türk Mitolojisinin temel metinlerinin yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
4 Türk Mitolojisinin dünya mitolojisi içerisinde yerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mit, Mitoloji, Ritüel ve mitoloji ile ilgili temel kavramların tanıtımı
2 Mitoloji, Animizm, Fetişizm
3 Mit ve Din ilişkisi
4 Şamanizm ve Türk Mitolojisi
5 Türk Mitolojisinin temel özellikleri
6 Türk Mitolojisini diğer mitolojilerden ayıran özellikler
7 Mitolojik Metinler: Destanlar
8 Yaratılış Mitleri: Altay Yaratılış Efsaneleri
9 ARASINAV
10 Türeyiş Mitleri: Uygur Destanı ve Oğuz Kağan Destanı
11 Türk Mitolojisi ve totemizm
12 Türk Mitolojisi ve hayvanlar: Kurt, at, kartal vs.
13 Türk mitolojisi ve renkler: sarı, kırmızı, siyah vs.
14 Türk Mitolojisi ve Sayılar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Fuzuli Bayat, Mitolojiye Giriş, İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2007.
2- Yaşar Çoruhlu, Türk Mitolojisinin Ana Hatları, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2002.
3- Muharrem Ergin, Oğuza Kağan Destanı, İstanbul 1988.
4- Emel Esin, Türk Kozmolojisine Giriş, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2001.
5- Abdulkadir İnan, Makaleler ve İncelemeler, Ankara 1968.
6- Abdulkadir İnan, Tarihte ve Bugün Şamanizm, Ankara 2006.
7- Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi, 1-2, Ankara 1998.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5