Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tanzimat Sonrası Osmanlı Merk. Teşkilatında Reform | TAR 496 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Değişen dünya şartları karşısında Tanzimat’tan sonra Osmanlı Merkez Teşkilatında ki değişim ve işleyişinin öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Osmanlı Merkez Teşkilatının klasik yapıdan modern yapıya geçerken değişim süreci, 18 yüzyılda meydana gelen değişiklikler, 19. Yüzyılda merkezileşme. Divan-ı Hümayun kaldırılarak yerine bugünkü anlamda Bakanlar Kurulu olan Heyet-i Vükela kurulması. Hükümet yetkilerinin nazırlar arasında paylaştırılması. Tanzimat Fermanıyla Osmanlı padişahı ilk kez kendi gücünün üstünde, kanun üstünlüğünü kabul etmesi üzerine Osmanlı merkez teşkilatında köklü değişime gidilmesi, Kanun-i Esasinin ilan edilmesi ve Osmanlı Merkez teşkilatı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Devleti´nin Merkez Teşkilatının yapısını ve işleyişini öğretir | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav, |
2 | Osmanlı Merkez Teşkilatının bozuluş nedenlerini kavrar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav, |
3 | Tanzimat öncesi Osmanlı Merkez Teşkilatında yapılan düzenlemeleri açıklar | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Ödev, |
4 | Merkez Teşkilatında ki Değişimi ve Nezaretlerin kurulmasını inceler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Ödev, Sınav, |
5 | Tanzimat’tan Cumhuriyete Osmanlı Merkez Teşkilatındaki değişimini değerlendirir | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav, |
6 | Kanun-ı Esasi´nin mahiyetini ve önemini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Merkez Teşkilatının Yapısı | |
2 | Merkez Teşkilatında Bozulma | |
3 | 18. Yüzyılda Merkez Teşkilatında Meydana Gelen Değişiklikler 19. Yüzyıl Osmanlı Bürokrasisinde Yaşanan Merkezîleşme | |
4 | Osmanlı Devletinde Meclis Geleneği ve Meşveret Meclisleri | |
5 | Meclis-i Vâlâ-yi Ahkâm-ı Adliye’nin Kuruluşu | |
6 | Merkez Teşkilatında Değişim ve Nezaretlerin kurulması | |
7 | Tanzimat’ın ilanı ve Meclis-i Vâlâ | |
8 | Osmanlı Merkez Teşkilatının Yapısı | |
9 | ARASINAV | |
10 | Meclis-i Ali-i Tanzimat’ın Teşkili | |
11 | Şura-yı Devletin Oluşumu | |
12 | Divan-ı Ahkâmı Adliyenin kuruluşu | |
13 | Askeri yönetimde yeniden yapılanma: Seraskerlik Makamının İhdası | |
14 | Kanun-i Esasi ve Osmanlı Merkez Teşkilatı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
1) Ali Akyıldız, Osmanlı Bürokrasisi ve Modernleşme, İstanbul, 2009 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. | X | |||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | X | |||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. | X | |||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | X | |||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | X | |||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | X | |||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | X | |||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |