Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tanzimat Sonrası Osmanlı Merk. Teşkilatında Reform TAR 496 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Değişen dünya şartları karşısında Tanzimat’tan sonra Osmanlı Merkez Teşkilatında ki değişim ve işleyişinin öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Osmanlı Merkez Teşkilatının klasik yapıdan modern yapıya geçerken değişim süreci, 18 yüzyılda meydana gelen değişiklikler, 19. Yüzyılda merkezileşme. Divan-ı Hümayun kaldırılarak yerine bugünkü anlamda Bakanlar Kurulu olan Heyet-i Vükela kurulması. Hükümet yetkilerinin nazırlar arasında paylaştırılması. Tanzimat Fermanıyla Osmanlı padişahı ilk kez kendi gücünün üstünde, kanun üstünlüğünü kabul etmesi üzerine Osmanlı merkez teşkilatında köklü değişime gidilmesi, Kanun-i Esasinin ilan edilmesi ve Osmanlı Merkez teşkilatı.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Devleti´nin Merkez Teşkilatının yapısını ve işleyişini öğretir Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sınav,
2 Osmanlı Merkez Teşkilatının bozuluş nedenlerini kavrar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Sınav,
3 Tanzimat öncesi Osmanlı Merkez Teşkilatında yapılan düzenlemeleri açıklar Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Ödev,
4 Merkez Teşkilatında ki Değişimi ve Nezaretlerin kurulmasını inceler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Ödev, Sınav,
5 Tanzimat’tan Cumhuriyete Osmanlı Merkez Teşkilatındaki değişimini değerlendirir Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sınav,
6 Kanun-ı Esasi´nin mahiyetini ve önemini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Merkez Teşkilatının Yapısı
2 Merkez Teşkilatında Bozulma
3 18. Yüzyılda Merkez Teşkilatında Meydana Gelen Değişiklikler 19. Yüzyıl Osmanlı Bürokrasisinde Yaşanan Merkezîleşme
4 Osmanlı Devletinde Meclis Geleneği ve Meşveret Meclisleri
5 Meclis-i Vâlâ-yi Ahkâm-ı Adliye’nin Kuruluşu
6 Merkez Teşkilatında Değişim ve Nezaretlerin kurulması
7 Tanzimat’ın ilanı ve Meclis-i Vâlâ
8 Osmanlı Merkez Teşkilatının Yapısı
9 ARASINAV
10 Meclis-i Ali-i Tanzimat’ın Teşkili
11 Şura-yı Devletin Oluşumu
12 Divan-ı Ahkâmı Adliyenin kuruluşu
13 Askeri yönetimde yeniden yapılanma: Seraskerlik Makamının İhdası
14 Kanun-i Esasi ve Osmanlı Merkez Teşkilatı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1) Ali Akyıldız, Osmanlı Bürokrasisi ve Modernleşme, İstanbul, 2009
2) C. V. Findlley, Osmanlı Devletinde Bürokratik Reform, (Çev.: L. Boyacı ve İ. Akyol) İstanbul, 1994.
3) Ali Akyıldız, Tanzimat Dönemi Osmanlı Merkez Teşkilatında Reform, İstanbul, 1993
4) Mehmet Seyitdanlıoğlu, Tanzimat Devrinde Meclis-i Vâlâ (1838-1868), Ankara, 1994
5) İlber Ortaylı, Türkiye İdare Tarihi, Ankara, 1979
6) Musa Çadırcı, Ülke Yönetimi - Tanzimat Sürecinde Türkiye, Ankara, 2007.
7) Yücel Özkaya, XVIII. Yüzyılda Osmanlı Kurumları ve Osmanlı Toplum Yaşantısı, Ankara, 1985

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5