Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sscb Tarihi TAR 478 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı SSCB siyasi, iktisadi ve sosyal tarihini kavrama ve SSCB’nin Türk ve dünya tarihi açısından önemini değerlendirme
Dersin İçeriği SSCB’nin kurulması, 16 cumhuriyeti bünyesine katması, gerçekleştirdiği iktisadi hamleler, II. Dünya Savaşı’nda durumu, Soğuk Savaş ve SSCB ile SSCB’nin dağılışı
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 SSCB’nin ortaya çıkışındaki şartları kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Sınav,
2 SSCB’nin 16 cumhuriyet ile birleşerek birlik sürecine girişini değerlendirir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, Ödev,
3 SSCB’nin bir dünya gücü haline geliş şartlarını analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
4 Soğuk Savaş sürecinde SSCB’nin konumunu değerlendirir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
5 SSCB’nin yıkılış sürecini ve şartlarını analiz eder. Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 SSCB Öncesi Rus Tarihi
2 1917 devrimleri
3 Sovyet Rusya
4 Savaş komünizmi
5 Stalin Dönemi (1924-1939)
6 Sovyetler ve II. Dünya Savaşı
7 Stalin’in son Yılları
8 Stalin sonrası Sovyetler
9 ARASINAV
10 Sovyet toplumu ve kültürü-1
11 Sovyet toplumu ve kültürü-2
12 Gorbaçev Yılları
13 Sovyet sonrası siyaset ve ekonomi-1
14 Sovyet sonrası siyaset ve ekonomi-2
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1) M. Gorkiy...[ve öte.], 1917 Sovyet devrimi, çev. Alaattin Bilgi, İstanbul: Evrensel Basım Yayın, 2004.
2) Maurice Dobb, 1917’den bu yana Sovyet ekonomisinin gelişimi, çev. Metin Aktan, İstanbul: Özdemir Basımevi, 1968.
3) Mehmet Saray, Atatürk´ün Sovyet politikası, genişletilmiş 2. bs., İstanbul: Damla Neşriyat, 1990.
4) Isaac Deutscher, Bitmemiş devrim: Sovyet Rusya 1917-1967, çev. Seçkin Çağan, İstanbul: Habora Kitabevi, 1969.
5) Edward Hallett Carr, Bolşevik devrimi: 1917-1923: Sovyet Rusya tarihi, trc. Orhan Suda, İstanbul: Metis Yayınları, 1989.
6) Çöküş öncesi Sovyetler Birliği’nde İslamiyet ve Müslümanlar, derleyen ve tercüme eden. İsmail Orhan Türköz, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 1997.
7) Erol Mütercimler, Kurtuluş savaşına denizden gelen destek: Sovyetler Birliği’nden alınan yardımlar Kuva-yı Milliye donanması, İstanbul: Yaprak Yayınları, 1992.
8) Tony Cliff, Lenin: 1914-1917: bütün iktidar Sovyetlerei, çev. Tarık Kaya, Bernar Kutluğ, İstanbul: Z Yayınları, 1994.
9) Osman Okyar, Milli mücadele dönemi Türk-Sovyet ilişkilerinde Mustafa Kemal: 1920-1921, Ankara: Türkiye İş Bankası, 1998.
10) Olaf Caroe, Sovyet imparatorluğu sömürülen milletler, trc. Zerhan Yüksel, İstanbul: Tercüman Gazetesi.
11) Baymirza Hayit, Sovyet Rusya emperyalizm ve Türk dünyası, Ankara: Güven Yayınları, 1975.
12) Halit Güler, Sovyetler Birliği´ndeki Türkler, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 1990.
13) Kamuran Gürün, Türk sovyet ilişkileri: 1920-1953, Ankara: Türk Tarih Kurumu, 1991.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5