Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Eğitim Tarihi TAR 365 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI
Dersi Verenler Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Osmanlı Devleti’ndeki eğitim-öğretim faaliyetleri ile eğitimde yeniden yapılanma süreci ve Osmanlıdan Cumhuriyete eğitimin geçirdiği evrelerin öğretilmesi

Dersin İçeriği

Osmanlı Devletinin Kuruluşundan modernleşme sürecine kadar devletin en temel eğitim kurumları olan Medreseler, Sibyan Mektepleri ve Enderun Mekteplerindeki eğitim öğretim faaliyetleri. Eğitimde modernleşme ve merkezileşme çabaları ve yeni eğitim kurumları olan mekteplerin açılması. Darülfünun kurulması. Osmanlıdan Cumhuriyete kadar Osmanlı eğitiminin geçirdiği tarihi süreç ve bu süreçteki yeniden yapılanma çabaları ve bunun sonuçları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Devletindeki Eğitim Sisteminin nasıl işlediğini öğrenir Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Osmanlı Eğitiminin kurumsallaşması sürecini inceler Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
3 Osmanlı Eğitiminin modernleşme çabalarını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Sınav,
4 Neden yeni eğitim kurumlarına ihtiyaç duyulduğunu açıklar Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev,
5 Tanzimat’tan Cumhuriyete Osmanlı eğitim politikalarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
6 Osmanlı Eğitimi Tarihi literatürünü bilir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kuruluş Döneminde Osmanlıda eğitim ve öğretim kurumları: Medreseler, Sibyan Mektepleri ve Enderun Mektebi
2 Fatih döneminde Medreseler ile ilgili yapılan yenilikler
3 Medrese Eğitiminin örgütlenme çalışmaları
4 Askeri Eğitim kurumları ve Enderun Mektebi
5 Askeri Eğitimde Modernleşme girişimleri
6 II Mahmut döneminde eğitim alanında yapılan yenilikler
7 Tanzimat döneminde Osmanlı eğitiminde yeniden yapılanma
8 Eğitimde Merkezileşme: Maarif-i Umumiye Nezareti’nin kurulması
9 ARASINAV
10 Yeni kurulan eğitim kurumları: Mektepler
11 Tanzimat döneminde yüksek öğrenim: Darülfünun
12 Encümen-i Daniş ve faaliyetleri
13 II. Abdülhamid döneminde Eğitim
14 II. Meşrutiyetten Cumhuriyete Osmanlıda Eğitim
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1) Necdet Sakaoğlu, Osmanlı Eğitim Tarihi, İstanbul, 1991
2) Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi, İstanbul, 1993
3) Cahid Baltacı, Maârif Sistemimiz, İstanbul, 1980
4) İlhan Tekeli-Selim İlkin, Osmanlı Devleti’nde Eğitim ve Bilgi Üretim Sisteminin Oluşumu ve Dönüşümü, Ankara, 1992
5) Hasan Akgündüz, Osmanlı Medrese Sistemi, İstanbul, 1997
6) Özgönül Aksoy, Osmanlı Devri İstanbul Sıbyan Mektebleri Üzerine Bir İnceleme, İstanbul, 1968
7) Ülker Akkutay, Enderûn Mektebi, Ankara, 1984
8) Mehmet İpşirli, “Enderun”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C. XI, İstanbul, 1995, s. 185–187
9) İsa Halis, Tanzimat Dönemi Eğitim Sistemi, Konya, 2005
10) Cahit Yalçın Bilim, Türkiye’de Çağdaş Eğitim Tarihi (1734–1876), Eskişehir, 1998
11) Bayram Kodaman, Abdülhamid Devri Eğitim Sistemi, Ankara, 1988
12) İlgili diğer güncel makale ve kitaplar

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5