Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Devlet Teşkilatının Kaynakları TAR 424 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı İmparatorluğu’nun Devlet Teşkilatı ve niteliklerinin kavranması
Dersin İçeriği Osmanlı Devleti’nin teşkilat yapısı ve bu konudaki kaynaklar
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Devlet teşkilatına dair kaynakları tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Devlet teşkilatına dair görüşleri kavrar Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, Performans Görevi,
3 Osmanlı Devleti ile çağdaş devletlerin yapılarını karşılaştırır Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Osmanlı devlet felsefesini analiz eder Tartışma, Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Ödev, Performans Görevi,
5 Devlet teşkilatında yapılan yenilikleri tartışır Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Sınav,
6 Osmanlı Devleti’nde yaşanan değişim ve dönüşüm hakkındaki kaynakları karşılaştırır Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Yazarlarının devlet hakkındaki görüşleri
2 Devlet Teşkilatı ile ilgili kanunnameler I Abdülkadir Özcan, “Fatih Devri Kanunlaştırma Hareketleri”, İstanbul Armağanı, Fatih ve Fetih, s. 153-160.
3 Devlet Teşkilatı ile ilgili kanunnameler II Robert Anhegger, “Hezarfen Hüseyin Efendi´nin Osmanlı Devlet Teşkilatına Dair Mülâhazaları”, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, C. 10, İstanbul 1953, 365-393.
4 Osmanlı Toprak hukuku ile ilgili kanunnameler Ö. Lütfi Barkan, XV. Ve XVI. Asırlarda Osmanlı İmparatorluğu’nda Zirai Ekonominin Hukuki ve Mali Esasları, C. I, Ankara 1943.
5 Osmanlı Askeri teşkilatı ile ilgili kanunnameler Tayfun Tosuner, Kavanin-i Yeniçeriyan, İstanbul 2011.
6 Osmanlı yönetim örgütlenmesinin esasları ve Ayn Ali Ayn Ali Efendi, Kavanin-i Al-i Osman der hülasa-i mezamin-i defter-i divan, İstanbul 1280.
7 Osmanlı Siyasetname geleneği Ahmet Uğur, Osmanlı Siyasetnameleri, İstanbul 2001.
8 Osmanlı Islahat Çalışmalarına dair kaynaklar I: Koçi Bey Risalesi Mehmet Öz, Osmanlı´da Çözülme ve Gelenekçi Yorumcuları, İstanbul 1997.
9 ARASINAV
10 Osmanlı Islahat Çalışmalarına dair kaynaklar II: Hasan Kafi el-Akhisari ve Osmanlı Devleti Mehmet İpşirli, “Hasan Kâfî el-Akhisârî ve Devlet Düzenine Âit Eseri: Usûlü’l-Hikem fî Nizâmi’l-Âlem”, İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Tarih Enstitüsü Dergisi, 10-11 (1979-80), 1982
11 Osmanlı Islahat Çalışmalarına dair kaynaklar III: Kitab-ı Müstetab Yaşar Yücel, Osmanlı Devlet Teşkilatına Dair Kaynaklar, s. XIX-XXXI.
12 Osmanlı Islahat Çalışmalarına dair kaynaklar IV: Kitabu Mesalihi’l-Müslimin ve Menafi’i’l-Mü’minin Yaşar Yücel, Osmanlı Devlet Teşkilatına Dair Kaynaklar, s. 57-89.
13 Osmanlı Islahat Çalışmalarına dair kaynaklar V: Hırzü’l-Mülûk Yaşar Yücel, Osmanlı Devlet Teşkilatına Dair Kaynaklar, s. S. 145-166.
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Robert Anhegger, “Hezarfen Hüseyin Efendi´nin Osmanlı Devlet Teşkilatına Dair Mülâhazaları”, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, C. 10, İstanbul 1953, 365-393.
Ayn Ali Efendi, Kavanin-i Al-i Osman der hülasa-i mezamin-i defter-i divan, İstanbul 1280.
Ö. Lütfi Barkan, XV. Ve XVI. Asırlarda Osmanlı İmparatorluğu’nda Zirai Ekonominin Hukuki ve Mali Esasları, C. I, Ankara 1943.
Mehmet İpşirli, “Hasan Kâfî el-Akhisârî ve Devlet Düzenine Âit Eseri: Usûlü’l-Hikem fî Nizâmi’l-Âlem”, İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Tarih Enstitüsü Dergisi, 10-11 (1979-80), 1982, s. 239-247.
Mehmet Öz, Osmanlı´da Çözülme ve Gelenekçi Yorumcuları, İstanbul 1997.

Tayfun Tosuner, Kavanin-i Yeniçeriyan, İstanbul 2011.
Ahmet Uğur, Osmanlı Siyasetnameleri, İstanbul 2001.
Yaşar Yücel, Osmanlı Devlet Teşkilatına Dair Kaynaklar, Ankara 1988.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5