Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Modern Ortadoğu Tarihi TAR 457 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA SARI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı XIX. yüzyılın başlarından günümüze kadar Ortadoğu’da gelişen siyasi, askeri, ekonomik ve kültürel olayları dünyadaki gelişmeler ışığında incelemek
Dersin İçeriği Ortadoğu kelimesinin tahlili, kapsadığı alan ve bölgenin coğrafî yapısı, Osmanlılar ve Ortadoğu, Ortadoğu’ya ait etnik ve mezhebi terimler, I Dünya savaşı öncesi Ortadoğu’nun paylaşımı, savaş sonrası bölgede görülen manda rejimi, II. Dünya Savaşı ve Ortadoğu, 20. yüzyılda Ortadoğu Devletleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ortadoğu’daki Osmanlı mirasını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Dünyadaki gelişmelerin Ortadoğu’yu nasıl şekillendirdiğini tahlil eder Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sınav, Ödev,
3 Ortadoğu ülkelerini inceler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Sınav,
4 Türkiye’nin Ortadoğu politikasını anlar Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Ödev,
5 Ortadoğu’daki güncel sorunları öğrenir Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Sınav,
6 Ortadoğu ile alakalı genel bir bibliyografik bilgi kazanır Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ortadoğu’nun tanımı, coğrafyası, etnik ve dini özellikleri
2 XX. yüzyıla kadar kısa bir Ortadoğu tarihi
3 Ortadoğu’da Osmanlı mirası
4 I. Dünya savaşı ve Ortadoğu’nun paylaşılması
5 Savaş sonrasında Ortadoğu’da görülen manda rejimi: İngiltere ve Fransa’nın Ortadoğu politikaları
6 İki savaş arası dönemde Ortadoğu’daki devletler
7 Ortadoğu’da Arap milliyetçiliğinin gelişimi ve bağımsızlık savaşı
8 II. Dünya Savaşı ve Ortadoğu: İsrail devletinin kuruluşu
9 ARASINAV
10 Arap-İsrail Savaşı
11 1960 ve 1970’lerde Ortadoğu’daki devletler
12 İran Devrimi ve İslam’ın yeniden yükselişi
13 Petrol ve Ortadoğu: Körfez Savaşı
14 Güncel Ortadoğu meseleleri
Kaynaklar
Ders Notu William L. Cleveland, Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Mehmet Harmancı, Agora Kitaplığı, İstanbul, 2008.
Ders Kaynakları 1. Bernard Lewis, Ortadoğu, çev. Mehmet Harmancı, Gençlik Yayınları, İstanbul, 1996.
2. David Fromkin, Barışa Son Veren Barış: Modern Ortadoğu Nasıl Yaratıldı: 1914, çev. Mehmet Harmancı, Ekonomik Yayınları, İstanbul, 1993.
3. William R. Polk, Richard L. Chambers, Ortadoğu´da Modernleşme, İnsan Yayınları, İstanbul, 1995.
4. Sabit Duman, Modern Ortadoğu’nun Oluşumu, Doğu Kütüphanesi, İstanbul , 2010.
5. Roger Owen, Şevket Pamuk, 20. Yüzyılda Ortadoğu Ekonomileri Tarihi, çev. Ayşe Edirne, Sabancı Üniversitesi, İstanbul, 2002.
6. Kemal H. Karpat, Ortadoğu’da Osmanlı Mirası ve Ulusçuluk, çev. Recep Boztemur, İmge Kitabevi, Ankara, 2001.
7. Arthur Goldschmidt, Lawrence Davidson, Kısa Ortadoğu Tarihi, çev. Aydemir Güler, Doruk Yayınları, İstanbul, 2008.
8. Muzaffer Erendil, Çağdaş Orta Doğu Olayları, Genelkurmay Başkanlığı, Ankara, 1992.
9. Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasî Tarihi (1914-1990), 9. Baskı, Ankara, Türkiye İş Bankası Yayınları, 1993.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5