Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sömürgecilik Tarihi TAR 361 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR
Dersi Verenler Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR,
Dersin Yardımcıları YOK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sömürge imparatorluklarının kurulmasını ve sömürülen halkların bu süreçte yaşadıkları travmayı tarihçi mantığıyla değerlendirebilmek; sömürgeciliğin şekil değiştirerek var olduğu gerçeğini kavratmak
Dersin İçeriği Sömürgecilik ve emperyalizm kavramların açıklanması, sömürge ve sömürge politikalarının genel hatlarıyla belirlenmesi, sömürgeciliğin geçmişten günümüze varan süreçte geçirdiği evrelerin tespit edilmesi, sömürülen halkların durumu, sömürge imparatorluklarının sona ermesi


Sömürgecilik ve emperyalizm kavramların açıklanması
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sömürgecilik kavramıyla ilgili terimleri tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Sömürge politikalarının geçmişten günümüze geçirdiği aşamaları kavrar Tartışma, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Sömürülen toplumların yaşadıkları travmaları analiz edebilir Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, Benzetim, Soru-Cevap, Performans Görevi, Sınav,
4 Sömürgeciliğin geçirdiği evrimi ve dönüşümlerini analiz edebilir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
5 Sömürgeciliğin günümüz politikalarını nasıl etkilediği konusunda değerlendirme yapabilir Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Tartışma, Performans Görevi, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sömürgecilik ve emperyalizm kavramların açıklanması
2 Sömürgecilikte ilk girişimler I: Portekiz ve İspanyol sömürgeciliğinin incelenmesi
3 Sömürgecilikte ilk girişimler II: Hollanda, İngiltere, Fransa sömürgeciliğinin incelenmesi.
4 Sömürge imparatorluklarının kurulması ve Afrika’nın sömürgeleştirilmesi
5 Sömürgeleştirilen toplumlar ve sömürgeciliğin bu toplumlar üzerindeki etkisi
6 Köle ticaretinin Afrika’da yaptığı yıkım, Amerika kıtasının sömürgeleştirilmesi sonrasında yerli toplumda meydana gelen travmanın ortaya konması
7 Cezayir, Vietnam ve Hindistan’nın sömürülmesi aşamalarının incelenmesi
8 Sömürge yerleşimcilerinin bağımsızlık hareketleri (Öncelikli olarak Amerikan Bağımsızlık Savaşı incelenecektir)
9 ARASINAV
10 Sömürgeleştirilen halkların bağımsızlık hareketleri
11 Sömürgeciliğin tasfiyesi ve yaşanan gelişmelerin değerlendirilmesi
12 Sömürgeciliğin tasfiyesi sonrasında sömürülen halklar ve toprakların durumunun incelenmesi
13 Sömürgeciliğin tasfiyesi-Sömürge İmparatorluklarının sona ermesi
14 Sömürgeciliğin boyut değiştirmesi: Çok Uluslu Emperyalizm ve Globalleşme
Kaynaklar
Ders Notu Marc Ferro, Sömürgecilik Tarihi, çev. Muna Cedden, İstanbul: İmge yay, 2002
Ders Kaynakları 1. Eric Hobsbawm, Kısa 20. Yüzyıl, 1914-1991 Aşırılıklar Çağı, çev. Yavuz Alogan, 3. baskı, İstanbul 2007.
2. Rifat Uçarol, Siyasi Tarih (1789-2001), 6. baskı, İstanbul 2006
3. Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasî Tarihi, 15. baskı, İstanbul 2007
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 45
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 25
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5