Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Toprak Coğrafyası COG 203 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. HATİCE KILAR
Dersi Verenler Prof.Dr. FATMA TÜLAY KIZILOĞLU,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Toprağın oluşması, yapısı, sınıflandırılması, fiziksel, kimyasal özellikleri, toprak ve su ,Erozyon ve toprak muhafazası, Türkiye ve Dünya topraklarının dağılımı hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamak.

Dersin İçeriği

Toprağın oluşması,yapısı,sınıflandırılması,korunması,fiziksel,kimyasal ve biyolojik özellikleri, Türkiye ve Dünya topraklarının dağılımları gibi konular teorik olarak ele alınmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Toprakların oluşması ve yapısı konusunu açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Toprakların fiziksel ve kimyasal özelliklerini yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Toprak oluşumunu etkileyen faktörleri yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Farklı toprak tiplerinin çeşitli özelliklerini karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Erozyonve toprak muhafazasını tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
6 Toprak ve çevre korunması konusunu değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş,Toprağın tanımı,genel yapısı [1]1-13
2 Toprak oluşturan faktörler:Ana materyal faktörü [1]16-35
3 Toprak oluşumunda fiziksel parçalanma ve dağılma olayları(Isı değişmelerinin etkisi,akarsu,buzul ve rüzgarların etkisi,bitki ve hayvanların yaptığı fiziksel parçalanma) [1]35-39
4 Toprak oluşumunda kimyasal ayrışma olayları(oksidasyon,redüksiyon,hidrasyon ve dehidrasyon,hidroliz,karbonatlaşma,çelasyon ve iyon değişimi [1]39-45
5 Toprak oluşumunda yapıcı ve birleştirici olaylar(toprak oluşu sırasında oluşan kimyasal bileşikler,organik maddeler,toprak morfolojisi ve toprak profili) [1]45-57
6 Toprak oluşturan biyolojik faktörler,iklim faktörü,topoğrafya,organizma ve zaman faktörü [1]57-77
7 Toprak oluşum sürecindeki önemli olaylar:Podzollaşma,lateritleşme,Kireçlenme(kalsifikasyon),Tuzlanma,Gleyleşme ve zayıf drenajlı toprakların oluşumu) [1]77-84
8 Toprakların sınıflandırılması ve dünya toprak coğrafyası:Eski toprak sınıflandırma sistemi [1]84-121
9 Toprakların sınıflandırılmasında yeni sistem [1]121-137
10 Toprakların fiziksel özellikleri [1]137-190
11 Toprak ve su [1]190-224
12 Toprakların kimyasal özellikleri [1]224-257
13 Erozyon ve toprak muhafazası [1]238-359
14 Türkiye toprakları [1]439-454
Kaynaklar
Ders Notu

[1]Toprak Biliminin Esasları,A.Ergene,Atatürk Ü.No:586,1993.

Ders Kaynakları

[1]Toprak Biliminin Esasları,A.Ergene,Atatürk Ü.No:586,1993.

[2]Toprak Coğrafyası,Barış Mater.Çantay Yayınları.279,2004.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir. X
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir.
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 30
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 8 8
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 8 8
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5