Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Biyocoğrafya COG 303 5 4 + 0 4 7
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. DERYA EVRİM KOÇ
Dersi Verenler Doç.Dr. DERYA EVRİM KOÇ,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Biyocoğrafyanın amacı ve kapsamını kavratmak. Bitki ve hayvan türlerlerinin dağılımını ve  dağılımında etkili olan nedenleri anlatmak.Paleobiyocoğrafya, kütlesel yokoluşlar, reliktler, endemikler; çeşitlilik  ve tüm ekosistemlerdeki çeşitlilik  gibi temel konuların öğrenilmesi.

Dersin İçeriği

Biyocoğrafyanın genel tanımı, canlıların coğrafik göçüne ve dağılımına etki eden çevresel etkiler (iklim,toprak, jeomorfolojik özellikler, biyotik faktörler,  beşeri faktörler). Karalar üzerinde yaşamın ortaya çıkışı ve yayılışı.  Flora ve faunadaki değişimler, kütlesel yokoluşlar, vikaryantlar, reliktler ve endemikler. Biyolojik çeşitlilik, biyolojik çeşitliliğin küresel dağılışı, nedenleri, ortam şartları, sıcak noktalar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Biyocoğrafyayı ve tarihsel gelişimini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Biyocoğrafya üzerinde etkili olan faktörleri açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Canlıların dağılışını ve göçünü açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Paleocoğrafya, relik, endemik gibi tanımları yapar ve ilişki kurar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Yeryüzündeki belli başlı ekosistemleri tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
6 Küresel ısınmanın canlılar üzerindeki etkisini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Biyocoğrafya, tarihsel gelişimi, kapsamı. Organizmalar, topluluklar ve ekosistemler
2 Dağılış faktörleri: İklim, Toprak, Jeomorfolojik özellikler, biyotik ve beşeri faktörler
3 Dağılış faktörleri
4 Dağılış faktörleri
5 Dağılış faktörleri
6 Canlıların yayılışı, göçü ve yok olma
8 Paleobiyocoğrafya, vikaryantlar, reliktler ve endemikler
9 Biyolojik çeşitlilik, biyolojik çeşitliliğin küresel dağılışı, nedenleri ve sıcak noktalar
10 Yeryüzündeki ekosistemlerin genel özellikleri. Alçak enlemlerdeki yaşam ortamları
11 Savan ekosistemi
12 Tropikal çöl ekosistemi
13 Orta enlemlerin belli başlı ekosistemleri
14 Yüksek enlemlerin belli başlı ekosistemleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Atalay, İ. (2008). Ekosistem Ekolojisi ve Coğrafyası (I-II), Çevre ve Orman Bakanlığı Yayını, İzmir. 

Cox, C. B.;  Moore, P. D.;  Ladle R. J. (2017). Biyocoğrafya- Ekolojik ve Evrimsel Bir Yaklaşım, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. 

Akman, Y., Düzenli, A., Güney, K. (2005). Biyocoğrafya. Palme Yayınlıcılık,  Ankara.

Efe R. (2004). Biyocoğrafya, Çantay Kitabevi, İstanbul.

Türkeş, M. (2015). Biyocoğrafya, Bir Paleocoğrafya ve Ekoloji Yaklaşımı, Kriter Yayınevi.

Ders ile ilgili yayınlanmış olan makaleler.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir. X
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir.
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ara Sınav 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 20 40
Ödev 1 20 20
Final 0 10 0
Toplam İş Yükü 176
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,04
Dersin AKTS Kredisi 7