| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çevre Eğitimi | SBE 001 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Yoktur. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı çevre eğitimi ile ilgili temel kavramları ve olguları kavratmak, çevre ile ilgili konulara global bakış açısı kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Temel ekolojik kavram ve ilkeler, ekosistemler, besin zincirleri, besin ağı, habitat, rekabet; ortak yaşam ve karşılıklı yaşama, enerji akışı, maddenin dolaşımı, nüfus artışı, ekolojik etki, erozyon, toprak ve su kaynakları, çevre duyarlılığı, dünyada çevre duyarlılığıyla ilgili yapılan çalışmalar, kurum ve kuruluşlar; ortaöğretim programlarında çevre eğitimi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Temel ekolojik kavramları ve ilkeleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
| 2 | Ekolojinin kuralları ve ilkelerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
| 3 | Ekosistem kavramını, ekosistemi oluşturan unsurları ve ekosistemlerin genel özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
| 4 | Dünyada çevre duyarlılığıyla ilgili yapılan çalışmaları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
| 5 | Ortaöğretim programlarında çevre eğitimini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
| 6 | Dersle ilgili bir konuda ödev hazırlar ve sunum yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Çevre, ekoloji kavramları. Ekolojinin konulara yaklaşımı. Ekolojinin kuralları ve ilkeleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 2 | Ekoloji ile ilgili terimler. Sistemler ve geri bildirimler. Ekosistem. Ekosistemi oluşturan öğeler | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 3 | Besin zinciri ve besin ağı. Ekolojik piramitler. Biyolojik birikim | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 4 | Yaşam birlikleri. Popülâsyonların özellikleri. Komüniteler ve özellikleri. Ekosistemdeki biyolojik ilişkiler | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 5 | Ekosistemlerin adlandırılması. Ekosistemlerin genel özellikleri. Ekosistemde doğal denge | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 6 | Ekosistemlerdeki canlı ve cansız unsurların temel işlevleri: Enerji döngüsü, madde döngüleri, popülasyon denetimi | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 7 | Ara sınav | |
| 8 | Ekosistemlerin özelliğini belirleyen unsur ve etkenler: Karasal ve sucul ekosistemler. Toprak biyomları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 9 | Nüfus artışı, ekolojik etki | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 10 | Erozyon, toprak ve su kaynakları | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 11 | Çevre duyarlılığı, dünyada çevre duyarlılığıyla ilgili yapılan çalışmalar, kurum ve kuruluşlar | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 12 | Çevre duyarlılığı, dünyada çevre duyarlılığıyla ilgili yapılan çalışmalar, kurum ve kuruluşlar | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 13 | Çevre duyarlılığı, dünyada çevre duyarlılığıyla ilgili yapılan çalışmalar, kurum ve kuruluşlar | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| 14 | Ortaöğretim programlarında çevre eğitimi | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | *Yıldız, K., Sipahioğlu, Ş. ve Yıldız, M., Çevre Bilimi ve Eğitimi. 2.bs., Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2009. *Aydoğdu, M.ve Gezer, K. (Editörler), Çevre Bilimi, 4. bsk., Anı Yayıncılık, Ankara, 2009. *Sevinç, V. (Editör), Eğitim Fakülteleri İçin Genel Çevre Bilimi. Maya Akademi Yayınları, Ankara, 2009. *Kocataş, A., Ekoloji ve Çevre Biyolojisi. 12. basım, Dora Yayınları, Bursa, 2012. *Kışlalıoğlu, M. ve Berkes, F., Ekoloji ve Çevre Bilimleri. 2. basım, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1994. * Kışlalıoğlu, M.ve Berkes, F., Çevre ve Ekoloji. Geliştirilmiş yeni basım 5. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1995. *Stiling, P.D., Ecology: Theories And Applications. 2nd ed., Prentice-Hall, New Jersey, 1992. *Odum, E.P. ve Barrett, G.W., Ekolojinin Temel İlkeleri (Çeviri editörü: Kani Işık). Palme Yayıncılık, Ankara, 2008. *Şişli, M. N., Çevre Bilim Ekoloji. 2. bs., Gazi Büro Kitabevi, Ankara, 1999. *Spurgeon, R., Ekoloji (çeviri Deniz Yurtören). 16. bs., TÜBİTAK, Ankara, 2001. *Doğan, F., Uygulamalı Çevre Bilimi ve Çevre Epidemiyolojisi. Ege Üniversitesi, İzmir, 1998. *Keleş, R. ve Hamamcı, C., Çevrebilim. 3. bs., İmge, Ankara, 1998. *Bozkurt, O. (Editör), Çevre Eğitimi. 2.Baskı, PEGEM Yayıncılık, Ankara, 2010. *Çepel, N., Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri. 3. bs., TÜBİTAK, Ankara, 2008. *Muslu, Y., Ekoloji ve Çevre Sorunları. Aktif Yayınevi, İstanbul, 2000. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
| 2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | ||||||
| 3 | 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | ||||||
| 4 | 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | ||||||
| 5 | 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
| 6 | 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
| 7 | 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | ||||||
| 8 | 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | ||||||
| 9 | 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | ||||||
| 10 | 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
| 11 | 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | X | |||||
| 12 | 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
| 13 | 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
| 14 | 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
| 15 | 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Temel ekolojik kavramları ve ilkeleri açıklar. | |||||||||||||||
| 2 | Ekolojinin kuralları ve ilkelerini açıklar. | |||||||||||||||
| 3 | Ekosistem kavramını, ekosistemi oluşturan unsurları ve ekosistemlerin genel özelliklerini açıklar | |||||||||||||||
| 4 | Dünyada çevre duyarlılığıyla ilgili yapılan çalışmaları değerlendirir. | |||||||||||||||
| 5 | Ortaöğretim programlarında çevre eğitimini değerlendirir. | |||||||||||||||
| 6 | Dersle ilgili bir konuda ödev hazırlar ve sunum yapar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 55 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 15 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 98 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||