Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Tarihi II SBE 302 6 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

18. yüzyıldan 20. yüzyıla klasik dönemden farklılaşan, dönüşüm halindeki batıya uyum sağlama çabası içinde olan Osmanlı İmparatorluğu anlatılacaktır. 

Dersin İçeriği

Lale devri sonrasında batılılaşma çabası içerisindeki Osmanlı imparatorluğunun kurumların ve sosyal yapısının 200 yıl boyunca geçirmiş olduğu değişim anlatılacaktır. 18- 19- 20. yüzyıllardaki değişim ve yenileşme çabalarına yer verilecektir. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı imparatorluğunun değişim ve dönüşüm çabaları farkedilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 18. yüzyıl batılılaşmaya başlama dönemi öğrenilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 19. yüzyıl imparatorluğun en uzun yüzyılı fark edilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Fransız İhtilali sonrası Osmanlı topraklarındaki değişim fark edilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Tanzimat- Meşrutiyet dönemlerindeki kurumsal değişim öğrenilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Osmanlı toplumsal yapısındaki değişim anlaşılır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 18 yüzyıl Siyasi gelişmeler
2 Lale devri ve batılılaşma, değişim, dönüşüm devri
3 III. Ahmet'ten- III. Selim'e
4 III. Selim dönemi gelişmeler ve Islahatlar
5 II. Mahmut dönemi gelişmeler
6 Tanzimat fermanı ve gelişmeler
7 Tanzimat dönemi- Islahat Fermanı
8 19. yüzyıl Siyasi gelişmeler
9 Vize
10 Abdülmecit ve Abdülaziz dönemi gelişmeleri
11 II. Abdülhamit dönemi Gelişmeleri
12 I. Meşrutiyet- İstibdat- II. Meşrutiyet Dönemleri
13 20. Yüzyıl Osmanlı İmparatorluğu
14 Osmanlı anayasa ve kanun süreçleri
Kaynaklar
Ders Notu

Koordinatör tarafından hazırlanacaktır.

Ders Kaynakları

Belge, Murat, Osmanlı'da Kurumlar ve Kültür, Bilgi Üniversitesi Yay, İstanbul, 2005.

Findlay, Carter, Modern Türkiye Tarihi, Timaş Yay, İstanbul, 2011.

Findlay, Carter, Osmanlı İmparatorluğunda Bürokratik Reform-Babıali 1789-1922, Alfa Yay, İstanbul, 2019.

İnalcık, H., Quataert, D., Osmanlı imparatorluğu Ekonomik ve Sosyal Tarih C:2, Eren Yay, İstanbul, 2009.

Karal, Enver Ziya, Osmanlı Tarihi (V.Cilt), TTK Yay, Ankara, 2011.

Karpat, Kemal, Osmanlı Modernleşmesi, Timaş Yay, İstanbul, 2014.

Karpat, Kemal, Osmanlı Devleti’nin Kısa Sosyal Tarihi: Ayanlar Bürokrasi Demografi ve Modernleşme, Timaş Yay, İstanbul, 2019.

Lewis, Bernard, Modern Türkiye'nin Doğuşu, Arkadaş yay, İstanbul, 2015.

Ortaylı, İlber, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Timaş Yay, İstanbul, 2017

Zürcher, Eric Jan, Modernleşen Türkiye'nin Tarihi, İletişim Yay, İstanbul, 2008.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. X
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. X
3 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. X
4 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. X
5 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
6 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
7 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar.
8 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar X
9 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir
10 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
11 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir
12 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
15 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 8 2 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 88
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,52
Dersin AKTS Kredisi 4