| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sosyal Bilgiler Öğretim Programları | SBE 202 | 4 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YUSUF KESKİN |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. YUSUF KESKİN, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Ayşegül KIRTEL |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Program gelişrme alanı özelinde Türkiye'de geçmişten günümüze uygulanan sosyal bilgiler öğretim programlarını tanımak. |
| Dersin İçeriği | 1. Hafta: Temel Kavramlar (Eğitim, Eğitim Tasnifleri, Program Geliştirme kavramı ve öğeleri, farklı program tasnifleri) 2. Hafta: Program Geliştirmenin Kuramsal Temelleri 3. Hafta: Eğitim Felsefeleri 4. Hafta: Program Tasarımları 5. Hafta: Program Geliştirme Süreci (komisyonlar ve ihtiyaç Analizi) 6. Hafta: Program Öğeleri (Hedef ve İçerik) 7. Hafta: Program Öğeleri (Eğitim durumları ve sınama durumları) 8. Hafta: VİZE 9. Hafta: Türkiye'de Sosyal Bilgiler Öğretim Programları Tarihi (Dönemsel yaklaşım ve II. Meşrutiyet Dönemi) 10. Hafta: Kurtuluş Savaşı Yılları (1919-1922) ve Atatürk Dönemi (1923-1938) 11. Hafta: Milli Şef (1938-1950) ve Demokrat Parti (1950-1960) Dönemleri 12. Hafta: Kaotik Dönem (1960-1980) ve Askeri Müdahale Dönemi (1980-1990) 13. Hafta: Değişim (1990-2000) ve Küreselleşme (2000'li yıllar) Dönemleri 14. Güncel Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının (2005 ve 2018) İncelenmesi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel Kavramlar: Eğitim, Eğitim tasnifleri, Program geliştirme kavramı, Program öğeleri ve program tasnifleri | |
| 2 | Program Geliştirmenin Kuramsal Temelleri: Tarihi, psikolojik, sosyal/toplumsal, ekonomik, konu alanı, bireysel ve felsefi temeller | |
| 3 | Eğitim Felsefeleri: Daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik ve yeniden kurmacılık | |
| 4 | Program Tasarımları: Konu, öğrenci ve sorun merkezli tasarımlar | |
| 5 | Program Geliştirme Süreci: Komisyonlar ve ihtiyaç analizi | |
| 6 | Program Öğeleri: Hedef ve içerik | |
| 7 | Program Öğeleri: Eğitim ve Sınama durumları | |
| 8 | VİZE | |
| 9 | Türkiye'de Sosyal Bilgiler Öğretim Programları Tarihi: Dönemsel yaklaşım ve II. Meşrutiyet Dönemi (1908-1918) | |
| 10 | Kurtuluş Savaşı Yılları (1919-1922) ve Atatürk Dönemi (1923-1938) | |
| 11 | Milli Şef (1938-1950) ve Demokrat Parti (1950-1960) Dönemleri | |
| 12 | Kaotik Dönem (1960-1980) ve Askeri Müdahale Dönemi (1980-1990) | |
| 13 | Değişim (1990-2000) ve Küreselleşme (2000'li yıllar) Dönemleri | |
| 14 | Güncel Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının (2005 ve 2018) İncelenmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | ||||||
| 2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | ||||||
| 3 | 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | ||||||
| 4 | 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | ||||||
| 5 | 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
| 6 | 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
| 7 | 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | ||||||
| 8 | 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | ||||||
| 9 | 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | ||||||
| 10 | 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
| 11 | 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | ||||||
| 12 | 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
| 13 | 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
| 14 | 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
| 15 | 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|