Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya SBE 108 2 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ
Dersi Verenler Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı beşeri ve ekonomik coğrafyanın temel kavramlarını, bölümlerini ve içeriğini kavratmaktır.

Dersin İçeriği

Nüfus coğrafyası (geçmişte ve günümüzde dünya nüfusuna ilişkin artış, dağılış, yoğunluk ve bunlar üzerinde etkili olan faktörler, sayımlar, politikalar, göçler, diller, dinler, ırklar, kültürler ve kültür bölgeleri); yerleşme coğrafyası (ilk yerleşmelerden günümüze yerleşmelerin gelişimi, dağılışı ve bunlar üzerinde etkili olan faktörler; yerleşmelere ilişkin yapılan sınıflandırmalar, fonksiyonlar); ekonomik coğrafya (ekonomik faaliyet alanları: özelliklerine göre sektörel sınıflandırma, gelişimi ve coğrafi dağılışları, gelişiminde ve dağılışında etkili olan faktörler, ekonomik faaliyetlerin doğal ve beşerî çevreyle etkileşimi ve bu etkileşimin ortaya çıkardığı faaliyet alanına özgü ve çevreye ilişkin sorunlar).

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nüfus ve yerleşme coğrafyası ile ilgili temel kavramları ve olguları genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav ,
2 Kültür coğrafyası ile ilgili temel kavramları ve olguları genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav ,
3 Ekonomik coğrafya ile ilgili temel kavramları ve olguları genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav ,
4 Beşeri ve ekonomik coğrafya ile ilgili sorunları genel olarak değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav ,
5 Dersle ilgili bir konuda ödev hazırlar. Bireysel Çalışma, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanımı, konusu ve bölümleri. Nüfus coğrafyası: Temel kavramlar. Dünya nüfusunun genel özellikleri ve değişimi. Nüfus sayımları ve politikaları. Dünya nüfusunun demografik özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
2 Nüfus değişiminde rol oynayan faktörler: Doğurganlık, ölümler, göçler. Yerleşme coğrafyası ile ilgili temel kavramlar. Yerleşmeyi etkileyen faktörler. Yerleşme tipleri: Kır yerleşmeleri ve dağılışı. Şehir yerleşmeleri ve dağılışı İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
3 Dillerin coğrafi yönden incelenmesi. Dinlerin coğrafi yönden incelenmesi İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
4 İnsan ırklarının coğrafi yönden incelenmesi. Kültürlerin ve kültür bölgelerinin coğrafi yönden incelenmesi İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
5 Tarım coğrafyası: Tarımı etkileyen faktörler. Tarım tipleri. Dünya'daki başlıca tarım ürünleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
6 Hayvancılık, su ürünleri yetiştiriciliği ve avcılığı coğrafyasının genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
7 Ara sınav
8 Orman coğrafyasının genel özellikleri: Ana orman kuşakları, başlıca orman ürünleri, kerestecilik İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
9 Dünyada enerji kaynaklarının genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
10 Maden kaynakları coğrafyasının genel özellikleri: Bazı önemli metalik mineraller. Bazı önemli metalik olmayan mineraller. Kıymetli taşlar İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
11 Sanayi coğrafyasının genel özellikleri: Sanayi faaliyetlerini etkileyen faktörler. Belli başlı sanayi tipleri. Dünya'da sanayinin dağılışı ve genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
12 Ulaşım ve haberleşme coğrafyasının genel özellikleri: Denizyolu ulaşımı. Demiryolu ulaşımı. Karayolu ulaşımı. Havayolu ulaşımı. Boru hatları ulaştırması. Haberleşme İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
13 Turizm ve rekreasyon coğrafyasının genel özellikleri: Rekreasyon. Turizm. Rekreasyon ve turizm alanları. Dünya turizm bölgeleri ve çekicilikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
14 Ticaret coğrafyasının genel özellikleri: Ticaretle ilgili temel kavramlar. Ticareti etkileyen faktörler. Ticaret türleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

*Atalay, İ., Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya. 5.basım, Meta Basım Matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2011. 

*Doğanay, H., Özdemir, Ü. ve Şahin, İ.F., Coğrafya'ya Giriş 2 : Genel Beşeri Ve Ekonomik Coğrafya [Eğitim Fakülteleri İçin].  Aktif Yayınevi, Erzurum, 2003.

*Doğanay, H.; Özdemir, Ü. ve Şahin, İ.F., Genel Beşeri Ve Ekonomik Coğrafya.  3. bs., PEGEM Akademi Yayınları, Ankara, 2012.  

*Başol, K., Demografi (Beşeri Kaynaklar ve Gelir Dağılımı). İhlas Mat., İzmir, 1989.

*George, P., Nüfus Coğrafyası (Çev. Tanju Gökçöl).  İletişim, İstanbul, 1991.

*Karaboran, H. H., Nüfus Coğrafyası.  Fırat Üniversitesi, Elazığ, 1984.  

*Karaboran, H. H., Yerleşme Coğrafyası.  Fırat Üniversitesi, Elazığ, 1984. 

*Tümertekin, E. ve Özgüç, N., Ekonomik Coğrafya: Küreselleşme Ve Kalkınma, 11. Baskı,  Çantay Kitabevi,  İstanbul, 2012.

*Özgüç, N., Turizm Coğrafyası: Özellikler Ve Bölgeler. 5. bsk., Çantay Kitabevi,  İstanbul, 2011.

*Tümertekin, E. ve Özgüç, N., Beşeri Coğrafya : İnsan, Kültür, Mekan. Çantay Kitabevi, İstanbul, 2010.  

*Aitken, S. ve Valentine, G. (Editörler), Approaches To Human Geography.  SAGE, London, Thousand Oaks, California, 2006.

*Hubbard, P.; Kitchin, R. ve Valentine, G. (Editörler), Key Texts In Human Geography. SAGE, Los Angeles, 2008.

*Özgüç, N., Beşeri Coğrafya’da Veri Toplama Ve Değerlendirme Yöntemleri. 3. Baskı, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1994.

*Gürtan, K., Demografik Analiz Metodları. İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1969.  

*Göney, S., Şehir Coğrafyası I. 3. Baskı, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, İstanbul, 1995.  

*Memiş, E., Tarihi Coğrafyaya Giriş. Selçuk Üniversitesi, Konya, 1990.  

*Garnier , J.B. ve Delobez, A., Pazarlama Coğrafyası (Çevirenler: Erol Tümertekin ve Alp Tümertekin). İstanbul Üniversitesi Yayını: 3111; İşletme Fakültesi Yayını: 143; İşletme İktisadi Enstitüsü: 61, İstanbul, 1983.  

*Tümertekin, E., Ulaşım Coğrafyası. 2. Bs., İstanbul Üniversitesi yayınları, No: 2053, Coğrafya Enstitüsü yayınları,No: 85 İstanbul,1987.  

*Tümertekin, E., Sanayi Coğrafyası.  İstanbul Üniversitesi Yayınları No.: 751; Coğrafya Enstitüsü Yayın No.: 22, İstanbul 1969.

*Göney, S., Sıcak Bölgelerde Ziraat Hayatı. İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1986.  

*Ülken, Y., Yirminci Yüzyılda Dünya Ekonomisi : Günümüz İktisadi Sorunları ve Başlıca Aletleri, Filiz Kitabevi,  İstanbul, 1992.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. X
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar.
3 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar.
4 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. X
5 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
6 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
7 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar.
8 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar
9 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir
10 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
11 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir X
12 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
15 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 90
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,92
Dersin AKTS Kredisi 4