Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme EBB 304 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SÜLEYMAN DEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör.Dr. Levent ERTUNA

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramları tanıyarak, ölçmede geçerli, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerini nasıl kullanacağını öğrenir, ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanmayı bilir.

Dersin İçeriği

Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili kavramlar; Ölçmede hata; Korelasyon; Ölçme aracında bulunması gereken nitelikler: güvenirlik ve geçerlik; Eğitimde kullanılan ölçme araç ve yöntemleri; Test geliştirme süreci ve madde analizi; Test puanları üzerinde istatistiksel işlemler; Standart puanlar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Ölçmede hata türlerini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav ,
5 Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav ,
6 Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav ,
7 Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır. Tartışma, Örnek Olay, Sınav ,
8 Test planını hazırlar. Anlatım, Tartışma, Sınav ,
9 Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav ,
10 Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav ,
11 Test geliştirme tekniklerini kullanır Anlatım, Problem Çözme, Sınav ,
12 Anlatım, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
2 Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
3 Ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
4 Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
5 Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
6 Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
7 Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
8 Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
9 Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
10 Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
11 Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
12 Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
13 Ölçme sonuçlarının çeşitli grafiklerle gösterilmesi Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
14 Türkiyede ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel sorunlar Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Güler, N.(2016). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi (9. Baskı), Ankara.TEKİN H. (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: YARGI MATBAACILIK
Turgut M. F. (1984) Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme Saydam Matbaacılık 3. Baskı Ankara
ATILGAN, H.; KAN, A. & DOĞAN, N. (2009).EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: ANI YAYINCILIK

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi)
3 Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi)
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi)
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi)
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Final 1 14 14
Ara Sınav 1 7 7
Ödev 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3