Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme ECE 303 5 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı,  okul öncesi dönem  çocuğunu her yönüyle tanımaya yarayan yöntem ve teknikler ile  öğretmenlerin kullanabileceği erken çocukluk dönemine uygun geliştirilen/uyarlanan çocuk tanıma ve değerlendirme araçlarının analizi ve yorumlanması hakkında bilgi  ve deneyim kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Çocuğu tanımanın amacı ve önemi; farklı açıdan çocukları tanıma, çocukları tanıma ilkeleri, çocuk-ları tanımada kullanılan teknikler ve özellikleri (gözlem, olay kaydı, bireysel görüşme, ev ziyaretleri); erken çocuklukta kullanılan testler (gelişim testleri, projektif testler, zekâ testleri); çocuğu oyun ve resim yoluyla tanıma; portfolyo (gelişim dosyası) ve dökümantasyon.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Erken çocukluk döneminde çocuğu tanıma ve değerlendirmenin amacı ve önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Bireysel farklılıklar ve erken çocukluk döneminde gelişimi etkileyen etmenleri tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Erken çocukluk döneminde kullanılan tanıma ve değerlendirme araçlarının işlevlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Çocuğu tanıma ve değerlendirme tekniklerine yönelik edindiği teorik bilgiyi kullanarak çocukları değerlendirir ve raporlaştırır. Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders ile ilgili genel bilgilendirme.
2 Çocuğu tanımanın amacı, önemi ve ilkeleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Bireysel Farklılıklar Ve Erken Çocukluk Döneminde Gelişimi Etkileyen Etmenler Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
4 Çocukları tanımada kullanılan teknikler: Gözlem Tekniği Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Gözlemsel Veri Toplama ve Kayıt: Anektod Kayıtları, Sistematik Kayıt, Zaman Örnekleme, Olay Örnekleme. Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Gözlem Tekniği ve Örnekleri: Anekdot kayıtları, Gözlem listeleri, Süre Kayıtları, Zaman örneklemleri, Olay Örneklemeleri, Oran Skalaları Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Görüşme ve Ev Ziyaretleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Yıl içi sınav
9 Portfolyo-Dokümantasyon Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Projektif Teknikler Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Sosyometri, Drama-Oyun Yoluyla Değerlendirme Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Erken Çocuklukta Kullanılan Testler: Gelişim Testleri, Zeka Testleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Dinamik Değerlendirme Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Alan Uygulama Değerlendirmeleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Bayhan, P.  (Ed.). (2018). Gelişimsel Değerlendirme. Hedef Cs. Yayıncılık.

2. Zembat, R. ve Tunçeli, H. İ. (Ed.). (2019). Erken Çocuklukta Gelişimi Değerlendirmede Kullanılan Güncel Ölçme Araçları. Nobel Akademi Yayıncılık.

3. Önder, A.  (2019). Örnekler Okul Öncesi Çocuklarını Değerlendirme ve Tanıma. Eğiten Kitap.

4. Mcafee, O. ve Leong, D.J. (2020). Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin ve Öğrenmenin Değerlendirilmesi ve Destenlenmesi (Çev.Ed. Birsen Güzel).(5. Baskı). Nobel Akademi Yayıncılık.

5. Beaty, J.J. (2018). Erken Çocuklukta Gözlem ve Değerlendirme. (Çev. Ed. Menekşe Boz). Anı Yayıncılık.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir.
2 Öğrencilerin bir sonraki eğitim kademesine hazır oluşlarını sağlamak için eğitim ortamını hazırlar, öğrenme sürecini etkin bir şekilde yürütür, ölçme ve değerlendirme, yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanarak değerlendirir. X
3 Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleşebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ve materyalleri hazırlar. X
4 Farklı gelişen çocukları tanır, özelliklerini bilir, bu çocukları evde ve okulda destekleyecek özel uygulamaları yapar. X
5 Alan eğitimde karşılaştığı problemleri belirler, bireysel ve grup çalışmaları yürüterek problemlere çözüm önerileri getirir ve uygular.
6 Paydaşlardan gelen görüş ve önerilerden de yararlanarak öz değerlendirme yapar, kişisel ve mesleki yönden kendini geliştirmeye yönelik çalışmalara katılır.
7 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile ilgili mevzuatı bilir, takip eder bu doğrultuda etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar. X
8 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanarak öğrencilerle sağlıklı iletişim kurar.
9 Öğrencilerin gelişimi için erişilebilir teknoloji ile yaş dönemine uygun görsel-işitsel öğretim materyallerini kullanır, öğrencilerinin kullanmalarına olanak sağlar. X
10 Toplumsal ve siyasal yapılara ilişkin bilgiye sahiptir ve demokratik ve aktif katılım kararlılığına dayalı olarak medeni yaşama katılır.
11 Alan eğitimi ve meslek bilgisi kaynaklarını takip edebilecek ve bu konular ile ilgili meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
12 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültür ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına uygun hareket eder.
13 Öğrenme ortamlarını öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak, üst düzey bilişsel becerilerini geliştireceği etkili iletişim kurabileceği demokratik öğrenme ortamları hazırlar. X
14 Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerine sahiptir ve yeni bilgiye erişmek için bu becerileri kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 112
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,48
Dersin AKTS Kredisi 4