| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Özel Eğitim Araştırmaları | ZEE 311 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EDA DEMİRHAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Damla ALTIN |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Bu ders öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemleri ve araştırmalar ile ilgili olarak edindikleri temel bilgi ve becerileri kullanarak özel eğitim alanında yürütülen bilimsel araştırmaları daha etkili biçimde değerlendirebilmelerine katkı sağlamayı amaçlar. |
| Dersin İçeriği | bilimsel araştırmalarda temel kavramlar, özel eğitim alanında kullanılan belli başlı araştırma yöntemleri ve özel eğitimde öne çıkan alanlarda yürütülmüş araştırma raporlarının tartışılması |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel araştırmalarla ilgili temel kavramları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
| 2 | Özel eğitim alanında sıklıkla kullanılan belli başlı araştırma yöntemlerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 3 | Özel eğitim alanında yürütülmüş araştırmaları analiz eder. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 4 | Özel eğitim alanında bilimsel araştırmaların yürütülmesinin önemini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 5 | Özel eğitimde ihtiyaç duyulan bilimsel araştırmaları tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
| 6 | Uygun düzeyde bir araştırma önerisi hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Proje / Tasarım, Portfolyo, |
| 7 | Uygun düzeyde bir araştırma sunumu yapar. | Anlatım, Gösteri, Grup Çalışması, | Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilimsel araştırmalar ve sosyal bilimlerde kullanılan araştırma yöntemleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 2 | Bilimsel araştırma okur-yazarlığı ve önemi | İnternet taramaları |
| 3 | Araştırma ve ödev hazırlama ve raporlaştırma | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 4 | Özel eğitimde bilimsel araştırmaların tarihçesi | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 5 | Özel eğitimde tek-denekli araştırmalar | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 6 | Özel eğitimde nitel araştırmalar | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 7 | Özel eğitimde nicel araştırmalar | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Özel eğitimde öğretim alanına yönelik araştırma örnekleri | Kütüphane ve internetten kaynak taramaları |
| 10 | Özel eğitimde ailelere yönelik araştırma örnekleri | Kütüphane ve internetten kaynak taramaları |
| 11 | Özel eğitimde öğretmenlere yönelik araştırma örnekleri | Kütüphane ve internetten kaynak taramaları |
| 12 | Kaynaştırma alanına yönelik araştırma örnekleri | Kütüphane ve internetten kaynak taramaları |
| 13 | Özel eğitim araştırmalarında etik ve örnek araştırmalar | Kütüphane ve internetten kaynak taramaları |
| 14 | Final Sınavı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim elemanı tarafından sunulan notlar |
| Ders Kaynakları | Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (2014). Şener Büyüköztürk, Özcan E. Akgün, Şirin Karadeniz, Funda Demirel, Ebru Kılıç. Pegem Akademi Yayıncılık. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel araştırmalarla ilgili temel kavramları açıklar. | |||||||||||||||
| 2 | Özel eğitim alanında sıklıkla kullanılan belli başlı araştırma yöntemlerini karşılaştırır. | |||||||||||||||
| 3 | Özel eğitim alanında yürütülmüş araştırmaları analiz eder. | |||||||||||||||
| 4 | Özel eğitim alanında bilimsel araştırmaların yürütülmesinin önemini tartışır. | |||||||||||||||
| 5 | Özel eğitimde ihtiyaç duyulan bilimsel araştırmaları tartışır. | |||||||||||||||
| 6 | Uygun düzeyde bir araştırma önerisi hazırlar. | |||||||||||||||
| 7 | Uygun düzeyde bir araştırma sunumu yapar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 45 |
| 1. Ödev | 35 |
| 1. Kısa Sınav | 5 |
| 1. Proje / Tasarım | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||