Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zihin Engellilere Beceri ve Kavram Öğretimi ZEE 202 4 4 + 0 4 8
Ön Koşul Dersleri

Eğitsel Davranışsal Ölçme ve Değerlendirme

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Damla ALTIN

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Dersin amacı zihinsel yetersizliği olan öğrencilere beceri ve kavram öğretimi için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Beceri ve kavram tanımları ve özellikleri, beceri ve kavramlarla ilgili ölçme aracı hazırlama, ölçme araçlarını uygulayarak öğrencinin yapabildiklerini belirleme, performans düzeyine dayalı olarak amaç yazma, farklı öğretim tekniklerinin kullanımı.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenme, öğrenmenin özellikleri ve sistematik öğretimi açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Beceri ve kavram öğretiminin temel ilkelerini örneklerle açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
3 Beceri ve kavram öğretimi için gerekli değerlendirmeleri yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
4 Beceri ve kavram öğretimi planı hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Sınav , Portfolyo,
5 Yanlışız öğretim yöntemlerini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
6 Yanlışsız öğretim yöntemlerini kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
7 Doğal öğretim yöntemlerini kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
8 Farklı beceri ve kavram öğretimi uygulamalarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öğrenme, öğrenmenin özellikleri, etkili öğretim Kaynakların ilgili bölümleri
2 Beceri öğretiminde temel kavramlar Kaynakların ilgili bölümleri
3 Beceri öğretiminde değerlendirme Kaynakların ilgili bölümleri
4 Kavram öğretimi Kaynakların ilgili bölümleri
5 Doğrudan öğretim & Ayrık denemelerle öğretim Kaynakların ilgili bölümleri
6 Yanlışsız öğretim Kaynakların ilgili bölümleri
7 Yanlışsız öğretim Kaynakların ilgili bölümleri
8 ARA SINAV Kaynakların ilgili bölümleri
9 Doğal öğretim Kaynakların ilgili bölümleri
10 Grup düzenlemeleri ve akran aracılı öğretim Kaynakların ilgili bölümleri
11 Beceri öğretiminde teknoloji kullanımı Kaynakların ilgili bölümleri
12 Beceri öğretiminde kalıcılık ve genelleme Kaynakların ilgili bölümleri
13 Beceri öğretiminde aile katılımı Kaynakların ilgili bölümleri
14 DÖNEM SONU SINAVI Kaynakların ilgili bölümleri
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim elemanı tarafından dönem içinde sunulan notlar

Ders Kaynakları

Tuncer , T. ve Altunay, B., (2002), Kavram Öğretimi, Ankara: Kök Yayıncılık

İftar, G. K., Birkan, B., ve Uysal, A., (2005), Zihin Özürlü Çocuklara Kavram Öğretimi, İstanbul: Gündüz Eğitim ve Yay.

Tekin-İftar, E. ve Kırcaali-İftar, G. (2004) Özel Eğitimde Yanlışsız Ögretim Yöntemleri. Ankara: Nobel Yay.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 30
1. Kısa Sınav 10
1. Proje / Tasarım 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 1 20 20
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 193
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,72
Dersin AKTS Kredisi 8