| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Özel Eğitim Teknolojileri | ZEE 308 | 6 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Özel Eğitime Giriş |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Özel gereksinimli çocukların eğitimden en iyi şekilde yararlanmasını sağlamak amacıyla geliştirilen teknolojiler konusunda bilgi ve bu teknolojileri kullanma becerisi kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Teknoloji kavramı |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Teknoloji, eğitim teknolojisini, öğretim teknolojisi kavramlarını betimler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Özel eğitimde yardımcı teknoloji (YT) kavramını ve bu kavramın gelişimini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
| 3 | YT’lerin seçimi ve değerlendirilmesi sürecini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
| 4 | YT’lerin akademik öğrenme ortamına nasıl uyarlanması gerektiğini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
| 5 | Etkili Kaynaştırma için YT’lerin kullanımı konusunda BEP geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
| 6 | YT’lerin gerçek ortamda pratik uygulamasını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Teknoloji, eğitim teknolojisi, öğretim teknolojisi kavramları | 3. Kaynak s.VI-VII |
| 2 | Özel eğitimde yardımcı teknoloji (YT) kavramı ve bu kavramın gelişimi | 1.Kaynak s.6-7; 3. Kaynak s.4-5 |
| 3 | Ülkemizdeki YT konusundaki çalışmalar | Sayfa 29-42 |
| 4 | YT’lerin seçimi ve değerlendirilmesi süreci | 1.Kaynak s.27 |
| 5 | Fiziksel yetersizliği olan bireylerin kullandığı YT’ler | 1.Kaynak s.81 |
| 6 | Konuşma-iletişim problemi olan bireylerin kullandığı YT’ler. (Alternatif ve Destekleyici İletişim Sistemleri(VOCA, PECS, I-phone Uygulamaları) | 1.Kaynak s.104; 3. Kaynak s.139 |
| 7 | Konuşma-iletişim problemi olan bireylerin kullandığı YT’ler. (Alternatif ve Destekleyici İletişim Sistemleri(VOCA, PECS, I-phone Uygulamaları) | 1.Kaynak s.104; 3. Kaynak s.139 |
| 8 | Erken çocuklukta YT’ler | 2. Kaynak s.25 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | YT’lerin akademik öğrenme ortamına uyarlanması | 1.Kaynak s.152; 3 Kaynak s. 3-117. |
| 11 | YT’lerin akademik öğrenme ortamına uyarlanması | 1.Kaynak s.152; 3 Kaynak s. 3-117. |
| 12 | Etkili Kaynaştırma için YT’lerin kullanımı konusunda BEP geliştirme | 1.Kaynaks s.27-47 |
| 13 | YT’lerin gerçek ortamda pratik uygulamasını gerçekleştirme | İlgili makaleler |
| 14 | YT’lerin gerçek ortamda pratik uygulamasını gerçekleştirme | İlgili makaleler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ders notları |
| Ders Kaynakları | Bryant, D.P. and Bryant, B.R.(2012). Assistive Technology for people with disabilities.The Unites States:Pearson Education Inc. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | ||||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | ||||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | ||||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Teknoloji, eğitim teknolojisini, öğretim teknolojisi kavramlarını betimler. | |||||||||||||||
| 2 | Özel eğitimde yardımcı teknoloji (YT) kavramını ve bu kavramın gelişimini açıklar. | |||||||||||||||
| 3 | YT’lerin seçimi ve değerlendirilmesi sürecini açıklar. | |||||||||||||||
| 4 | YT’lerin akademik öğrenme ortamına nasıl uyarlanması gerektiğini tartışır. | |||||||||||||||
| 5 | Etkili Kaynaştırma için YT’lerin kullanımı konusunda BEP geliştirir. | |||||||||||||||
| 6 | YT’lerin gerçek ortamda pratik uygulamasını yapar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 5 |
| 1. Ödev | 5 |
| 2. Kısa Sınav | 5 |
| 2. Ödev | 10 |
| 3. Ödev | 5 |
| 4. Ödev | 5 |
| 5. Ödev | 5 |
| 6. Ödev | 5 |
| 7. Ödev | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
| Ödev | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 112 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||