| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bireysel Farklılıklara ve Engel. Yönelik Tutumlar | ZEE 103 | 1 | 4 + 0 | 4 | 8 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EDA DEMİRHAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ahmet FİDAN |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, bireysel farklılıklar, engellilere yönelik tutumların nasıl oluştuğu ve nasıl değiştirilebileceği konularında uygun bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Çeşitli yönlerden insan gelişimi (bilişsel, sosyal, psikolojik, ahlakî, fiziksel v.b.) |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler bireysel farklılıklarla ilgili kavramları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Öğrenciler kalıtım ve çevre bağlamında bireysel farklılıkları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 3 | Öğrenciler, bireysel farklılıkları özel eğitime muhtaç çocuklar açısından değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Öğrenciler tutumların nasıl oluştuğunu tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Öğrenciler engelli bireylere yönelik tutumlar ve nedenleri konusunda tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 6 | Öğrenciler engellilere yönelik tutumların değiştirilmesi sürecini açıklar. | Örnek Olay, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Birey ve Bireysellik, Bireysel Farklılıklar | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 2 | Psikoloji ve kişilik kuramları | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 3 | Psikodinamik kuramlar | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 4 | Davranışçı ve bilişsel kuramlar | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 5 | İnsancıl/varoluşçu kuramlar | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 6 | Tutum, tutumların kaynakları | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 7 | Tutumların işlevleri ve değerlendirilmesi | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Tutum değişim kuramları | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 10 | Bireysel farklılıklar ve tutumlar bağlamında engel ve yetersizlik kavramları | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 11 | Engellilere yönelik tutumlar | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 12 | Engellilere yönelik tutumların kaynakları ve sonuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 13 | Engellilere yönelik tutum araştırmaları | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 14 | Final Sınavı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Özyürek, M. (2007). Tutumlar ve Engellere Yönelik Tutumların Değiştirilmesi, Ankara: Kardeş Kitap ve Yayınevi.Yazgan İnanç, B. ve Yerlikaya, E. E. (2008). Kişilik Kuramları. Ankara: Pegem A Yayıncılık. |
| Ders Kaynakları | Kuzgun, Y., & Deryakulu, D. (2004). Bireysel farklılıklar ve eğitime yansımaları. Eğitimde bireysel farklılıklar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Cüceloğlu, D. (2013). İnsan ve Davranışı: Psikolojinin Temel Kavramları.(27. Basım). Remzi Kitabevi: İstanbul. Olçay-Gül, S. (2012). Engellilere yönelik tutumlar. IH Diken. Engellilere yönelik tutumlar, 50-85. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler bireysel farklılıklarla ilgili kavramları tanımlar. | |||||||||||||||
| 2 | Öğrenciler kalıtım ve çevre bağlamında bireysel farklılıkları değerlendirir. | |||||||||||||||
| 3 | Öğrenciler, bireysel farklılıkları özel eğitime muhtaç çocuklar açısından değerlendirir. | |||||||||||||||
| 4 | Öğrenciler tutumların nasıl oluştuğunu tartışır. | |||||||||||||||
| 5 | Öğrenciler engelli bireylere yönelik tutumlar ve nedenleri konusunda tartışır. | |||||||||||||||
| 6 | Öğrenciler engellilere yönelik tutumların değiştirilmesi sürecini açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 9 | 9 |
| Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
| Ödev | 1 | 12 | 12 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü | 205 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 8 | ||