Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yerel Yönetimler | SBK 207 | 3 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖZER KÖSEOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ÖZER KÖSEOĞLU, Prof.Dr. MUSA EKEN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ömer Faruk Köktaş |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Kamu yönetiminin önemli bir bölümünü oluşturan yerel yönetimlerin teorik arka planını ve dayandığı değerleri ele almak ve bu çerçevede ülkemizdeki yerel yönetim kuruluşlarının görev, yetki, kuruluş, örgüt yapısı, teşkilatı, mali yapısı ve yönetimlerarası ilişkiler gibi farklı yönlerini incelemektir. |
Dersin İçeriği | Yerel yönetimlerin tanımı, önemi, dayandığı değerler; yerinden yönetim ve mahalli idareler, Anayasalarda yerel yönetimler ve yerel demokrasi, yerel yönetim kuruluşlarının tarihi gelişimi, görevleri, organları, teşkilatlanması, insan kaynakları ve yönetimi, yerel yönetim birlikleri, yerel yönetimlerde hizmet yöntemleri, yönetimlerarası ilişkiler, yerel yönetimlerle ilgili güncel sorunlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yerel yönetimlerin varlık nedenlerini ve önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
2 | Yerel yönetimlerin yasal ve uygulama boyutlarıyla Türk kamu yönetimi içindeki yeri ve önemini anlar.. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
3 | İl özel idaresi, belediye (büyükşehir belediyesi dahil) ve köylerin görev, yetki, organları, insan kaynakları, teşkilatlanması ve mali ilişkilerini bilir ve açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Merkezi yönetimle yerel yönetimler arasındaki idari, mali ve siyasi ilişkileri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Yerel yönetimlerin temel sorunlarını analiz eder ve bu sorunlara ilişkin çözümler üretir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Sosyal belediyecilik, yönetimlerarası işbirliği ve ortaklıklar, kentsel dönüşüm gibi güncel sorunlara ilişkin çözümler üretebilir.. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
7 | Küreselleşme, yerelleşme, subsidiyarite, yerel yönetişim gibi yerel yönetimlerle ilgili temel yaklaşımları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kentlerin ve yerel yönetimlerin ortaya çıkışı, gelişimi ve önemi | |
2 | Yerel yönetimlerle ilgili temel yönetim ve örgütlenme ilkeleri | Eryılmaz (2013, s.106-127); Şengül (2013, s.1-24); Ökmen (2013, s. 15-33) |
3 | Uluslararası Belgelerde yerel yönetimler | |
4 | Yönetimlerarası görevlerin ve kaynakların bölüşümü | |
5 | Optimum yerel yönetim büyüklüğü | |
6 | Türkiye'de yerel yönetimlerin gelişimi ve 1982 Anayasasına göre yerel yönetimler | |
7 | İl Özel İdaresi ve Köyler | |
8 | Belediyeler, büyükşehir belediyeleri, metropoliten kentler ve mega şehirler | |
9 | ARa SINAV | |
10 | Yerel yönetimlerle ilişkili kuruluşlar: İller Bankası, Yerel Yönetim Birlikleri, Kalkınma Ajansları | |
11 | Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı Bakımından Türkiye'de Yerel Yönetimlerin Durumu | |
12 | İl özel idaresi ve köylerin mali yapısı | |
13 | Belediye ve büyükşehir belediyelerinin mali yapısı | |
14 | Türkiye'de yerel yönetimlerin temel sorunlarının analizi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ramazan Şengül (2019), Yerel Yönetimler, Kocaeli: Umuttepe Yayınları. Kemal Görmez (1997), Yerel Demokrasi ve Türkiye, Ankara: Vadi Yayınları. İlber Ortaylı (2011), Tanzimat Devrinde Osmanlı Mahalli İdareleri (1840-1880), Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. Mehmet Seyitdanlıoğlu (2010), Tanzimat Döneminde Modern Belediyeciliğin Doğuşu: Yerel Yönetim Metinleri, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Yusuf Şahin (2018), Yerel Yönetimler, Bursa: Ekin Kitabevi Yayınları Ahmet Ulusoy, Tekin Akdemir (2019), Mahalli İdareler, Ankara: Seçkin Yayıncılık Pınar Uyan Semerci (2015), Yerel Demokrasi Sorunsalı: Büyükşehir Belediye Meclislerinin Yapısı ve İşleyişi, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi yayınları. Ruşen Keleş (2016), Yerinden Yönetim ve Siyaset, İstanbul: Cem Yayınları. Adalet Bayramoğlu Alada (2008), Osmanlı Şehrinde Mahalle, İstanbul: Sümer Kitabevi. Murat Okçu ve Hüseyin Özgür (2013), Dünyada Yerel Yönetimler, Ankara: Seçkin Yayınları. Kemal Gözler (2018), Mahalli İdareler Hukukuna Giriş, Bursa: Ekin Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak | X | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip etmek | X | |||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olmak | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilmek | X | |||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olmak | X | |||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek niteliklere sahip olmak | X | |||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olmak | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilmek | X | |||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olmak | X | |||||
10 | Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
11 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilmek | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak | X | |||||
13 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |