| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Tefsir ve Usulü | DAO 201 | 3 | 4 + 0 | 4 | 7 | 
| Ön Koşul Dersleri | Yoktur. | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Davut Aydüz, Prof. Dr. Muhammed Aydın, Doç. Dr. Muhittin Akgül, Yard. Doç. Dr. Yunus Ekin, Yard. Doç. Dr. İhsan Kahveci, Yard. Doç. Dr. Hüseyin Akyüzoğlu, Yard. Doç. Dr. Adil Öksüz | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı Tefsir Usulü ve Tarihi’ne ait kavram, konu ve kaynakları kavratmaktır. | 
| Dersin İçeriği | Tefsir Usulü’ne ait kavram, konu ve kaynaklar | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Kur´an Tarihi, Tefsir Usulü ve Tefsir Tarihi’nin kavram, konu ve kaynaklarını ifade eder. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, | 
| 2 | Vahyin mahiyeti, biçimleri ve ilişkili olduğu tarafları açıklar. | Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav , | 
| 3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, | 
| 4 | Kur´an´ın metinleşme sürecini, okunuşunu ve yedi harf meselesini değerlendirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sınav , | 
| 5 | Tefsir, tevil, terceme ve meal kavramlarını ayırt eder; ulûmu´l-Kur´an kavramının tefsir usulü ile ilişkisini açıklar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, | 
| 6 | Tefsir Usulü konularını yorumlar. | Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sınav , | 
| 7 | Hz. Peygamber, Sahabe ve Tabiûn’un Kur’an’ı nasıl tefsir ettiklerini gösterir. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Kur´an Tarihi, Tefsir Usulü ve Tefsir Tarihi kavramlarına, konularına ve kaynaklarına giriş | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 2 | Kur´an Tarihi: Vahyin mahiyeti, biçimleri; Allah (c.c.), Cebrail (a.s.), Peygamberler ve diğer insanlarla ilişkisi. | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümleri | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 4 | Kur´an´ın yazıya geçirilmesi, derlenmesi, çoğaltılması, harekelenmesi, noktalanması, okunuşu ve yedi harf meselesi | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 5 | Tefsir Usulü: Tefsir, tevil, terceme, meal kavramları; ulûmu´l-Kur´an kavramı ve tefsir usulü ile ilişkisi | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 6 | Nüzûl Sebepleri; Nâsih-Mensûh | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 7 | Muhkem ve Müteşabih | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler | 
| 8 | Mukattaa harfleri; Kur´an´ın İ´cazı; Garîbu´l-Kur´an | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 9 | Kur´an´ın üslubu; Kur´an´da yeminler; Müşkilü´l-Kur´an | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 10 | Mübhemâtü´l-Kur´an; Kur´an´da tekrarlar, meseller, hakikat ve mecaz | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 11 | Vücûh ve Nezâir; Kur´an kıssaları; Ayet ve sûreler arası münasebet; Kur´an´ın faziletleri | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 12 | Tefsir Tarihi: Hz. Peygamber´in (s.a.s.) Kur´an´ı tefsir | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 13 | Sahabe ve Tabiûn döneminde tefsir; Tefsirin tedvini | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| 14 | Nakil ve içtihad açısından tefsir: Rivayet ve dirayet tefsiri; örnekleri | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Halis Albayrak, Tefsir Usulü | 
| Ders Kaynakları | Suyûtî, C., el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’ân, Kahire 1985. Zerkânî, M., Menâhilu’l-İrfân fî Ulûmi´l-Kur´ân, Kahire ts. Kattân, M., Mebâhis fî Ulûmi´l-Kur´an, Beyrut 1981. Akk, H.A., Usûlü´t-tefsîr ve kavâiduhû, Beyrut 1986. Cerrahoğlu, İ., Tefsir Usûlü, Ankara 1983. Aydüz, Davut, Tefsir Tarihi, İstanbul 2010. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. | X | |||||
| 1 | Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. | X | |||||
| 2 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | X | |||||
| 3 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. | X | |||||
| 3 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. | X | |||||
| 4 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. | X | |||||
| 4 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. | X | |||||
| 5 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. | ||||||
| 5 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 7 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. | X | |||||
| 9 | Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. | ||||||
| 9 | Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. | X | |||||
| 10 | Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | X | |||||
| 10 | Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | X | |||||
| 11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. | ||||||
| 11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. | X | |||||
| 12 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | ||||||
| 12 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 12 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kur´an Tarihi, Tefsir Usulü ve Tefsir Tarihi’nin kavram, konu ve kaynaklarını ifade eder. | ||||||||||||||||||||
| 2 | Vahyin mahiyeti, biçimleri ve ilişkili olduğu tarafları açıklar. | ||||||||||||||||||||
| 3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrar. | ||||||||||||||||||||
| 4 | Kur´an´ın metinleşme sürecini, okunuşunu ve yedi harf meselesini değerlendirir. | ||||||||||||||||||||
| 5 | Tefsir, tevil, terceme ve meal kavramlarını ayırt eder; ulûmu´l-Kur´an kavramının tefsir usulü ile ilişkisini açıklar. | ||||||||||||||||||||
| 6 | Tefsir Usulü konularını yorumlar. | ||||||||||||||||||||
| 7 | Hz. Peygamber, Sahabe ve Tabiûn’un Kur’an’ı nasıl tefsir ettiklerini gösterir. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 70 | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Ödev | 10 | 
| 2. Kısa Sınav | 10 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 | 
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 20 | 20 | 
| Toplam İş Yükü | 177 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||