Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Toplum ve Örgüt | IKY 421 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞULE AYDIN TURAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. FUAT MAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Semih Ergelen |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Örgütlerin toplumsal hayat ve toplumsal hayatın örgütler üzerindeki etkisi hakkında farkındalık sağlayarak temel örgütsel konular hakkında bilgi sahibi olunmasının ve modern insanın hayatının büyük bir bölümünün örgütlerde geçtiği göz önünde bulundurularak örgütsel yapıların iç işleyişlerinin düzenlenmesinde ve değişiminde insan faktörünün önemli olduğunun fark edilmesinin sağlanmasıdır. |
Dersin İçeriği | Ders kapsamında toplum ve örgüt arasındaki ilişkileri tanımlayan temel kavramlara değinilerek, örgütlerin gelişimi ve modern dünyada yer alan örgtülerin karşılaştığı temel konulara (iktidar, güven, gözetim vb.) değinilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Örgütler ve toplum arasındaki ilişkileri ifade üzere temel kavramları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
2 | Örgütleri amaçsal olarak ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
3 | Örgütlerin modern dünyada vazgeçilmez ve sürekli bir değişim içerisinde olduklarını saptar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
4 | Bireylerin de örgütsel iç işleyişlerin düzenlenmesinde ( katılımcı, demokratik yapıların oluşturulması vb.) katkı sunabileceğini saptar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
5 | Örgütsel değişim için öneride bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
6 | Örgütlerin gelişimi ve modern dünyada yer alan örgtülerin karşılaştığı temel konuları (iktidar, güven, gözetim vb.) aktarır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Modern toplumlarda örgütler / Ders içeriği | Anthony Giddens: Sosyoloji, Ankara: Ayraç |
2 | Modern örgütlerin temeli olarak modernlik ve ideolojisi | Alain Touraine: Modernliğin Eleştirisi, İstanbul: YKY; Krishan Kumar: Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları Sanayi Sonrası Toplumdan Post-Modern Topluma, Ankara: Dost |
3 | Sanayi Toplumu ve Sanayi Ötesi Toplum Tartışmaları | Zeki Parlak: Sanayi Ötesi Toplum Teorilerinin Eleştirel Bir Değerlendirmesi, Kocaeli Ünv. SBE Dergisi, 2004/2 |
4 | Bürokrasi, Bürokratik Yapıların Özellikleri, Post Bürokrasi | N. P. Mouzelis: Örgüt ve Bürokrasi |
5 | Taylorizm ve Bilimsel Yönetim, Fayol ve Yönetim Süreci | F. W. Taylor: Bilimsel Yönetimin İlkeleri, Ankara: Adres Yayınları; H. Fayol: Genel ve Endüstriyel Yönetim, Ankara: Adres Yayınları |
6 | Neo-Klasik Örgüt Kuramı | Tamer Koçel: İşletme Yönetimi |
7 | Kültür ve ideoloji: ne işe yarar | Selami Sargut: Kültürlerarası Farklılaşma ve Yönetim |
8 | ARA SINAV | |
9 | Örgüt Kültürü | Fuat Man: İş Denetiminin Bir Aracı Olarak Kültür |
10 | Örgütlerde emek denetimi: gözetim | Michel Foucault: Hapishanenin Doğuşu, Ankara: İmge |
11 | Örgütlerde güç ve çatışma | Ders Notları |
12 | Postmodernizm | Gencay Şaylan: Postmodernizm, Ankara: İmge |
13 | Postmodern örgütler | Engin Yıldırım: Örgüt Kuramları (der. Selami Sargut, Şükrü Özen), Ankara: İmge |
14 | Genel tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda ön hazırlık kısmında belirtilen kaynaklar |
Ders Kaynakları | Yukarıda ön hazırlık kısmında belirtilen kaynaklar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İKY ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri örnek durumlarda yorumlayıp, uygular. | ||||||
2 | İlgili diğer disiplinlerin bilgilerini İKY bakış açısıyla yorumlar ve uygular | ||||||
3 | Bilgi edinme ve kullanma süreçlerinde çok yönlü ve eleştirel değerlendirme yapar. | ||||||
4 | Alanıyla ilgili araştırma tasarlar ve uygular. | ||||||
5 | Farklı ilerişim kanallarını etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
6 | Başkalarıyla birlikte çalışırken etkili iletişim kurar. | ||||||
7 | Sosyal, akademik ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
8 | Çeşitlilik yönetimi konusunda duyarlı çalışma ortamlarının geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunur. | ||||||
9 | Edindiği kazanımları stajlar aracılığıyla uygulamalı olarak deneyimler. | ||||||
10 | Staj yaptığı kurumların İnsan Kaynakları uygulamalarını analiz eder ve onlara geribildirim sağlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Örgütler ve toplum arasındaki ilişkileri ifade üzere temel kavramları tanımlar | ||||||||||
2 | Örgütleri amaçsal olarak ifade eder. | ||||||||||
3 | Örgütlerin modern dünyada vazgeçilmez ve sürekli bir değişim içerisinde olduklarını saptar. | ||||||||||
4 | Bireylerin de örgütsel iç işleyişlerin düzenlenmesinde ( katılımcı, demokratik yapıların oluşturulması vb.) katkı sunabileceğini saptar. | ||||||||||
5 | Örgütsel değişim için öneride bulunur. | ||||||||||
6 | Örgütlerin gelişimi ve modern dünyada yer alan örgtülerin karşılaştığı temel konuları (iktidar, güven, gözetim vb.) aktarır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |