| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Gıda Güvenliği ve Toksikoloji | GDM 542 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SUZAN ÖZTÜRK YILMAZ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. SUZAN ÖZTÜRK YILMAZ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Gıdaların tüketiminde insan sağlığına zararlı olabilecek etkenlerin nedenlerini, kaynaklarını ve önleme yollarını öğrencilere göstermek. |
| Dersin İçeriği | Gıda proses aşamalarında, gıda proseslerinden sonra veya işlenmemiş çiğ gıdalardan kaynaklanan toksik/zararlı maddelerin veya enfeksiyonların insan sağlığına vereceği zararlı etkiler ve korunma yöntemleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Gıdalarla alınan toksik maddelerin insan sağlığı üzerine etkilerini, mekanizmalarını ve önleme yöntemlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Zehirli mantarlar, mantar zehirlenmeleri ve toksinleri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Örnek Olay, | Sınav , |
| 3 | Gıda kökenli sağlık riskleri ve Gıda güvenliği yönetim sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
| 4 | Gıda güvenliğinin önemini ve Toksikolojideki temel kavramları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, Gıda güvenliği ve Toksikolojide temel kavramlar | |
| 2 | Gıda güvenliğinin önemi ve ilgili yasalar | |
| 3 | Bazı toksik maddelerin analiz yöntemleri | |
| 4 | Gıda kökenli sağlık riskleri 1 (bakteriler ve küfler) | |
| 5 | Gıda kökenli sağlık riskleri 2 (bakteriler, parazitler, virüsler) | |
| 6 | Gıda kökenli sağlık riskleri 3 (doğal gıda kontaminantları) | |
| 7 | Gıda kökenli sağlık riskleri 4 (kimyasal kontaminantlar) | |
| 8 | Gıda katkı maddeleri | |
| 9 | Mantar zehirlenmeleri ve toksinleri | |
| 10 | Gıda güvenliğinde hijyen ve sanitasyon | |
| 11 | Gıdalarla alınan toksik maddelerin insan sağlığı üzerine etkileri | |
| 12 | Gıda güvenliği yönetim sistemi standardları( ISO 22000, HACCP, GMP, BRC, IFS, EFSIS) | |
| 13 | Gıda Güvenliği Uygulamaları | |
| 14 | Sunumlar ve yıl sonu değerlendirmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Gıda güvenliği ders notları, Sakarya Üniversitesi. |
| Ders Kaynakları | 1. Toksikoloji, Besin Güvenliği ve Çevre Sağlığı kitabı, 2010. AÖF yayınları, Eskişehir. 2. Topal Ş., Gıda Güvenliği ve Kalite Yönetim sistemleri, 1996. TÜBİTAK. 7. Yurttagül M., Ayaz A., 2008. Besinlerdeki Toksik Ögeler I-II, Hacettepe Üniv., Ankara. 8. Erkmen O., 2010. Gıda Kaynaklı Tehlikeler ve Güvenli Gıda Üretimi, Gaziantep, Çocık Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 53, 220-235. 9. Esatkaya A. E., 2014. www. türktox.org.tr/gida, Gazi Üniv., Toksikoloji ABD. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
| 5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinebilme | ||||||
| 6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
| 7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
| 8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
| 9 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
| 10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Gıdalarla alınan toksik maddelerin insan sağlığı üzerine etkilerini, mekanizmalarını ve önleme yöntemlerini kavrar. | |||||||||||
| 2 | Zehirli mantarlar, mantar zehirlenmeleri ve toksinleri hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
| 3 | Gıda kökenli sağlık riskleri ve Gıda güvenliği yönetim sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
| 4 | Gıda güvenliğinin önemini ve Toksikolojideki temel kavramları bilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 50 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Final | 1 | 30 | 30 |
| Ödev | 1 | 25 | 25 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 139 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||