Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İnsan Bilgisayar Etkileşimi | YBS 350 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. BÜŞRA ALMA ÇALLI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi NACİYE GÜLİZ UĞUR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin temel algoritma, bilgisayar programlama derslerinde elde ettikleri bilgi ve becerilerin geliştirilmesi, ileri araştırmalar için teorik alt yapının oluşturulması, model kurma ve çözme becerilerinin geliştirilmesi ile birlikte İnsan Merkezli Bilişim Sistemlerini tasarlamak ve geliştirmek için gerekli “Dönüşümün” nasıl yapılacağının analiz edilmesi. |
Dersin İçeriği | Veri görselleştirme, Yenilikçi arayüz geliştirme, Sanal gerçeklik (VR – Virtual Reality), Zenginleştirilmiş gerçeklik (AR – Augmented Reality), Zenginleştirilmiş kitap standartları, editör ve görselleştirici, Eğitsel olarak içeriklerin sınıflandırılması, Animasyon ve çizim programları, Engelliler için yardımcı teknolojiler ve alternatif arayüzlerin geliştirilmesi, Oyun tabanlı öğrenme, Geliştirilen arayüzlerin eğitsel etkinliklerinin araştırılması, Akıllı eğitmen, Doğal dilde etkileşim, Kullanıcı davranış analizi, Çoklu ortam arayüzleri, Bilgisayar destekli işbirlikçi çalışmalar, Duygu analizi (sentiment analysis) |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Veri görselleştirme, Yenilikçi arayüz geliştirme sürecini gerçekleştirebilir. | ||
2 | Sanal gerçeklik (VR – Virtual Reality) ve Zenginleştirilmiş gerçeklik (AR – Augmented Reality) sürecini gerçekleştirebilir. | ||
3 | Zenginleştirilmiş kitap standartları, editör ve görselleştirici, Eğitsel olarak içeriklerin sınıflandırılması süreçlerini kavrayabilir. | ||
4 | Animasyon ve çizim programlarıve aralarindaki ilişkiyi yorumlayabilir ve hesaplayabilir. | ||
5 | Engelliler için yardımcı teknolojiler ve alternatif arayüzlerin geliştirilmesi sürecini kavrayıp analiz edebilir. | ||
6 | Oyun tabanlı öğrenme sürecini kavrayabilir. | ||
7 | Geliştirilen arayüzlerin eğitsel etkinliklerinin araştırılması, şartlarıni analiz ederek pratik hayatta uygulayabilir. | ||
8 | Akıllı eğitmeni değerlendirebilir. | ||
9 | Doğal dilde etkileşim yapabilir. | ||
10 | Kullanıcı davranış analizini gerçekleştirebilir. | ||
11 | Çoklu ortam arayüzlerini modelleyebilir ve değerlendirebilir. | ||
12 | Bilgisayar destekli işbirlikçi çalışmaları anlayabilir. | ||
13 | Duygu analizi (sentiment analysis) sürecini kavrayabilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Veri görselleştirme, Yenilikçi arayüz geliştirme | |
2 | Sanal gerçeklik (VR – Virtual Reality) | |
3 | Zenginleştirilmiş gerçeklik (AR – Augmented Reality) | |
4 | Zenginleştirilmiş kitap standartları, editör ve görselleştirici, Eğitsel olarak içeriklerin sınıflandırılması, | |
5 | Animasyon ve çizim programları | |
6 | Engelliler için yardımcı teknolojiler ve alternatif arayüzlerin geliştirilmesi, | |
7 | Oyun tabanlı öğrenme | |
8 | Geliştirilen arayüzlerin eğitsel etkinliklerinin araştırılması | |
9 | Akıllı eğitmen, | |
10 | Kolon türetme algoritması | |
11 | Doğal dilde etkileşim, | |
12 | Kullanıcı davranış analizi, | |
13 | Çoklu ortam arayüzleri, Bilgisayar destekli işbirlikçi çalışmalar, | |
14 | Duygu analizi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | K..ÇAĞILTAY, İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve Kullanılabilirlik Mühendisliği, ODTU Yayincilik, Bailey, S. Iterative methodology and Designer Training in Human Computer Interface design. Proceedings of ACM INTERCHI´93 Conference on Human Factors in Computing Systems, 1993, pp 198-205. Booth, P. An Introduction to Human-Computer Interaction. 1989, Hove, UK: Lawrence Erlbaum Associates. Çagıltay, K. E-dönüsümü Kullanabilmek? İnsan Bilgisayar Etkilesimi, Kullanılabilirlik ve e-Devlet Projeleri. Bilisim, 91, 2005, pp 16-17. Shackel, B. Ergonomics for a computer. Design, 120, 1959, pp 36-39. Shneiderman, B. Software Psychology: Human Factors in Computer and Information Systems. 1980, Cambridge, MA: Winthrop. Weinberg, G. M. The psychology of computer programming, 1971: Van Nostrand Reinhold. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yeni ve Güncel teknolojileri takip edebilir ve bunları değerlendirebilir | ||||||
2 | Kurumsal Bilişim Sistemlerini işleyişini anlayabilir ve bu sistemleri temel seviyede kullanabilir Temel seviyedeki işletme problemlerin sayısal modellerini oluşturur | ||||||
3 | Temel seviyedeki işletme problemlerin sayısal modellerini oluşturur | ||||||
4 | Modellenmiş işletme problemlerini bilişim teknolojileri yardımıyla çözer ve çözümleri yorumlar | ||||||
5 | Bilişim odaklı projelere takımın bir bireyi olarak katkı sağlar | ||||||
6 | Proje yönetiminde takım çalışmasını destekleyen bilgi teknolojileri araçlarını etkin bir biçimde kullanır | ||||||
7 | Temel işletme fonksiyonlarına ve bilişim teknolojilerine hâkim olur ve bunlar arasındaki bağlantıyı kurar | ||||||
8 | Kurumsal bilişim sistemlerinin tasarlanması, geliştirilmesi ve uygulanması süreçlerine katkı verir. | ||||||
9 | Girişimcilik projeleri de dâhil olmak üzere her türlü proje için kaliteli dokümantasyon üretebilir ve bu dokümanları sunar | ||||||
10 | Bilgilendirici, efektif ve ilgi çekici sunumlar hazırlar ve bu sunumları sunar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 60 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |