Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Ticaret Tarihi | YEN 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı ticaret tarihine ilişkin sağlam bir altyapı oluşturmak ve bu sayede hem Osmanlı sosyo-ekonomik ve hatta siyasal yapısını hem de dünyadaki genel eğilimleri daha sağlıklı kavramaya yardımcı olmak. |
Dersin İçeriği | Osmanlılarda iç ve dış ticaret, gümrükler, ipek ticareti, coğrafi keşifler ve ticaret yollarının değişimi, Avrupa’da yaşanan ticaret devrimi ve Osmanlılara etkisi, 19. yüzyılda Osmanlıların ticari eğilimlerinde değişim gibi konular ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ticari yaklaşımlarla zihniyet dünyası arasındaki paralellik saptar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
2 | Avrupa’daki ticaret düşüncesiyle Osmanlıların yaklaşımının farklılığını kavrar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav , |
3 | Ticaretin ekonomik gelişmenin en önemli göstergesi olduğunu fark eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, |
4 | Osmanlı ticaretiyle ilgili, söz gelimi gayr-i Müslimlerin ticarete hâkim olduğu, Müslümanlarınsa ticaretten soyutlandıkları gibi yanlış bilgileri tartışır | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
5 | Osmanlıların ticari yaklaşımının kültürel kökenlerinin saptar | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, | Ödev, |
6 | Modern ekoniminin oluşumunda Sanayi Devrimi kadar Ticaret Devrimi’nin de etkisini sorgular | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı ticaretinin kökleri (Orta Asya’dan Beylikler’e) | |
2 | Kuruluş döneminde iç ticaret | |
3 | Kuruluş döneminde dış ticaret | |
4 | Ulaşım, güvenlik ve ticaret | |
5 | Ticaret yasakları | |
6 | Ticari vergiler | |
7 | Ticaret yollarında değişim (17. yüzyıl) | |
8 | Ticaret kentleri ve ticari ağlar (Bursa ve İzmir) | |
9 | ARASINAV | |
10 | Ticaret kentleri ve ticari ağlar (Halep ve Şam) | |
11 | Ticaret kentleri ve ticari ağlar (Kahire) | |
12 | Kapitülasyonlar ve 1838 Ticaret Antlaşması | |
13 | 19. Yüzyılda ticari eğilimler | |
14 | Tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Şevket Pamuk, 100 Soruda Osmanlı İktisadi Tarihi (1500-1914), İstanbul 1994. 2- Sabri Ülgener, Tarihte Darlık Buhranları ve İktisadi Muvazenesizlik, İst. 2006. 3- Ahmet Tabakoğlu, Türk İktisat Tarihi, İstanbul 2004. 4- Murat Çizakça, İslam Dünyasında ve Batıda İş Ortaklıkları Tarihi, İstanbul 1999. 6- Benjamin Braude, “The Rise and Fall of Salonica Woolens...”, Jews, Christians, and Muslims in the Mediterranean After 1492, London 2002, 7- Suraiya Faroqhi, Osmanlı’da Kentler ve Kentliler, İstanbul 1993. 8- Halil İnalcık – Suraiya Faroqhi, Osmanlı İmparatorluğunun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, I-II, İstanbul 2007. 9- Nelly Hanna, Kahire’de Tüccar Olmak, İstanbul 2004. 10- Niels Steensgaard, The Asian Trade Revolution of the Seventeenth Century: The East India Companies and Decline of the Caravan Trade, Chicago 1974. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 90 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |