Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Meşrutiyet Yönetimi ve Siyasal Örgütlenmeler YAK 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI
Dersi Verenler Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tanzimat ile başlayan radikal reformlara örgütlü tepkilerin incelenmesi.

Dersin İçeriği

Tanzimattan Anayasalı rejime geçiş süreci ve sonrasında yapılan reformlara karşı oluşan örgütlü tepkiler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 19. yüzyıl Osmanlı yenileşme hareketlerinin karakteristik özelliklerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Temel hak ve özgürlükleri esas alan Hukuka dayalı çağdaş yeni bir düzenleme amaçlayan Tanzimat Fermanını inceler Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Ödev,
3 Farklı unsurlardan oluşan Osmanlı devletinin toprak bütünlüğünü ve bağımsızlığını muhafaza edebilmek için giriştiği köklü reform hareketlerine Avrupanın güçlü devletlerinin desteğinin sağlanması için uyguladığı politikalarını öğretir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Askeri, ekonomik, sosyal ve yönetim alanlardaki aksaklıkları ortadan kaldırıp, güçlü bir yönetim düzeni kurarak, devleti dağılmaktan kurtarmayı amaçlayan girişimleri inceler Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Ödev,
5 Tanzimat Fermanıyla başlayan süreçte, Osmanlı Devletinde hukuk, yönetim, dil, eğitim ve askeri alanlarda yapılan yenilikleri çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
6 Reformlarla gelen değişimin iç ve dış dinamiklerini ve nedenlerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Reformların neden ve sonuçlarını yorumlar Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanzimat Fermanına kadar girişilen reformların başarısızlığının nedenleri.
2 Tanzimat Fermanını ortaya çıkaran süreç
3 Tanzimat Fermanın Tahlili.
4 Kanunlaştırma çalışmaları.
5 Tanzimat Fermanı ve Avrupa.
6 Kırım Savaşı ve sonrasındaki gelişmeler,
7 Örgütlü tepkilerin başlaması.
8 Dilde çağdaşlaşma ve Siyasal anlamları.
9 ARASINAV
10 Kuleli vakası
11 Yeni Osmanlılar hareketinin oluşumu
12 Meşrutiyetin ilanı
13 Anayasalı yönetim ve problemleri
14 Toplumsal değişmeler.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Necdet Hayta ve Uğur Ünal, Osmanlı Devletinde Yenileşme Hareketleri, Ankara, 2005.
2- Niyazi Berkes, Türkiyede Çağdaşlaşma, İstanbul, 1978.
3- Roderic Davison, Osmanlı İmparatorluğunda Reform 1856-1876, (Çev.:O. Akınhay), 1997, İstanbul.
4- Ali Akyıldız, Tanzimat Dönemi Osmanlı Merkez Teşkilatında Reform 1836-1856, İstanbul, 1993.
5- İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, 1987, İstanbul.
6- Şerif Mardin, Türk Modernleşmesi, Makaleler 4, 1991, İstanbul.
Enver Ziya Karal, Osmanlı Tarihi, V, VI, VII ve VIII. Ciltler, Ankara, 1976.
7- İlgili diğer güncel makale ve kitaplar

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6