Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dilinde Yer Ödünçlemesi YTD 530 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ZİKRİ TURAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yrd. Doç. Dr. Çiğdem TOPÇU

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Ekleşme, tamlama ve cümle seviyelerinde Türk dilinde görülen fonetik, morfolojik ve semantik yer der değiştirmelere yol açan fonksiyonel ve zengin ödünçlemelerin öğretilmesi

Dersin İçeriği

Ödünçleme kavramının oluşması ve içeriği

  Ödünçleme konusu unsurların gramerler çalışmalarında ele alınışı

  Fonetik ödünçlemeler

  Morfolojik ödünçlemeler

  Sentaktik ödünçlemeler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk dilinin söz diziminin/cümlesinin yapısının bir parçası olarak yer ödünçlemesini keşfeder Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Zeynep KORKMAZ, Türkiye Türkçesi Grameri ( Şekil Bilgisi),  TDK Yay., Ankara, 2003.

Jean DENY, Türk Dili Grameri (Osmanlı Lehçesi), İatanbul Maarif Matbaası, 1941.

Günay KARAAĞAÇ, Türkçenin Söz Dizimi, Kesit Yay., İstanbul, 2009.

Zikri TURAN, Türk Dilinde Yer Ödünçlemesi, Dünya Dili Türkçe Sempozyumu,

Leyla KARAHAN, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yay., İstanbul, 2006.

Lars JOHANSON, Çev.: Nurettimn DEMİR, Türkçe Dil İlişkilerinde Yapısal Etkenler, TDK Yay., Ankara, 2007.

Leyla KARAHAN, Türk Dili Üzerine İncelemeler, Akçağ Yay., Ankara, 2011.

Kerime ÜSTÜNOVA, “Cümle Çözümlemelerinde Yüzey Yapı - Derin Yapı İlişkileri”, Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, S. 563,1998.

Ömer DEMİRCAN, Devrik Tümce ve Odaklama, Der Yayınları, İstanbul, 2009.

Doğan AKSAN, Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim), TDK Yay., Ankara, 1995.

Bayrakdaroğlu, Emin. 1966. “Devrik Cümle Hastalığı”. Türk Dili İçin III, Türk Basınında Çıkan Türk Dili ile İlgili Makaleler. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, s. 66-70.

Kaare, Grönbech; Türkçenin Yapısı. Çev. Mehmet Akalın. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dil Kurumu Yayınları.

DİLAÇAR, Agop, (1957), “Terim Nedir?” Türk Dili, c. IV, s. 60-78.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)