| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Anlatı Kişileri | YTE 524 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Anlatının tarihsel gelişimini, anlatı bilimini, kurmaca yapıyı, anlatma esasına bağlı metinlerde yer alan anlatı kişilerini, bu kişilerin işlevsel ve tematik rollerini öğretmek ve bu bağlamda metin çözümlemeleri yapmak. |
| Dersin İçeriği | Anlatının tarihi seyri, anlatı biliminin terimleri, kurmaca metinlerde yapı ve kişiler, kişilerin işlevsel ve tematik rolleri, anlatı türleri, anlatıcı tipleri, anlatı kişilerinin sunumu bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Anlatının tanımı ve tarihsel gelişimi hakkında bilgisini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| 2 | Anlatı biliminin terimlerini tanıyıp, sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| 3 | Destanlardan modern anlatılara kadar ortaya çıkan anlatı kişilerini karşılaştırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| 4 | Anlatıcı tiplerini ayırt eder ve metinleri bu açıdan çözümleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| 5 | Kurgu dışı düzlemde yer alan kişileri belirler, rol ve görevlerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| 6 | Anlatı kişileri üzerine çözümlemeler yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Anlatının tanımı ve tarihsel süreçteki gelişimi | |
| 2 | Anlatı Bilimi (Naratoloji) Terimleri | |
| 3 | Anlatı türleri (Narrative Genres) | |
| 4 | Anlatmaya bağlı edebi türlerde kurmaca yapı | |
| 5 | Anlatı Kişileri: Kurmaca içindeki kişiler (Tip, destanlardan modern anlatılara kadar tipler) | |
| 6 | Anlatı Kişileri: Kurmaca içindeki kişiler (Karakter ve karakterleştirme) | |
| 7 | Anlatı Kişileri: Kurmaca içindeki kişiler ( Figür) | |
| 8 | Anlatı söyleminin (narrative discourse) konuşucusu ya da sesi. (Anlatıcı/narrator) | |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Anlatısal bildirişimde kurgu dışı düzlemde yer alan kişiler (yazar, okuyucu vb.) | |
| 11 | Anlatıcı tipleri; (Açık anlatıcı (overt narrator), Gizli anlatıcı (covert narrator) | |
| 12 | Anlatıcı tipleri; İç Anlatıcı (homodiegetic narrator), Dış anlatıcı (heterodiegetic narrator), Metin içi ses (intratextual voice), Metin dışı ses (extratextual voice) | |
| 13 | Anlatı kişisinin işlevsel ve tematik rolleri | |
| 14 | Anlatı kişilerinin sunumu |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Roman Özel Sayısı, Türk Dili, Ankara 1964, TDK Yay. 2. M.E. Forster, Roman Sanatı, (çev.) Ünal Aytür, İst. 1982. 3. R. Bourneur, Roman Dünyası ve İncelemesi, (çev.) H.Gümüş, Ank.1989; 4. Mehmet Kaplan, Tip Tahlilleri, Dergâh Yay., İstanbul 1991; 5. Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Akçağ Yay., Ankara 1991. 6. P.Stevick, Roman Teorisi, (çev.) S.Kantarcıoğlu, Ank.1993; 7. Hasan Akay, Don Juan-Derviş Tipi, Yedi İklim, S. 3, Haziran 1992, s. 19–38; “Post-modern Derviş Tipi: Osman”, Dergâh, S. 96, Şubat 1998, s. 7–9). 8. Mehmet Tekin, Roman Sanatı, İst.2001; 9. Ayşe (Eziler) Kıran- Zeynel Kıran, Yazınsal Okuma Süreçleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2003 10. Berna Moran,”Romanda Tip Olgusu ve Tipin İşlevi Üzerine”, Edebiyat Üzerine, İletişim Yay., (haz.) S.Şahin Gümüş, İst. 2004, s.149–158; 11.Nurullah Çetin, Roman Çözümleme Yöntemi, Ankara 2006 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Anlatının tanımı ve tarihsel gelişimi hakkında bilgisini geliştirir. | |||||||||||
| 2 | Anlatı biliminin terimlerini tanıyıp, sınıflandırır. | |||||||||||
| 3 | Destanlardan modern anlatılara kadar ortaya çıkan anlatı kişilerini karşılaştırabilir. | |||||||||||
| 4 | Anlatıcı tiplerini ayırt eder ve metinleri bu açıdan çözümleyebilir. | |||||||||||
| 5 | Kurgu dışı düzlemde yer alan kişileri belirler, rol ve görevlerini değerlendirir. | |||||||||||
| 6 | Anlatı kişileri üzerine çözümlemeler yapabilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||