| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Metinlerle Yeni Türk Edebiyatı | YTE 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ | 
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ, | 
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Yeni Türk Edebiyat Tarihi’ni, bu tarihi kurucu edebi metinler üzerinden incelemek, bu metinlerin müteakip dönemlere ve şahsiyetlere ilişkin etkilerini araştırmak ve değerlendirmelerde bulunmak. | 
| Dersin İçeriği | Bu derste, Yeni Türk Edebiyatı Tarihi, Tanzimat’tan Servet-i Fünûn Dönemine, Milli Edebiyat’a ve Cumhuriyet Dönemine sonrasına kadar süren devrelerde öne çıkan örnek edebi metinler üzerinde –içeriden- incelemeler yapılmakta ve metinler üzerinde yorumlar yapılmaktadır. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki önemli metinlere dair bilgisini geliştirir ve bu metinleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, | 
| 2 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki belli başlı metinleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, | 
| 3 | Edebi metinleri yorumlar. | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, | 
| 4 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki belli başlı metinleri çözümler. | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, | 
| 5 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki metinlere dair bilgisini geliştirir. | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, | 
| 6 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki metinlerle ilgili hükme varır. | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Giriş:Edebi metinlerin modern Türk edebiyatı ve kültürü açısından önemi. | |
| 2 | “Mukaddime“kavramı ve Yeni Türk Edebiyatında “mukaddime“ler. | |
| 3 | Şinasi’nin Tasvir-i Efkâr Mukaddimesi’nin okunması ve incelenmesi. | |
| 4 | Namık Kemal’in Medeniyet, Rönan Müdafaanamesi, Rüya metinleri... | |
| 5 | Namık Kemal’in Mukaddime-i Celâl, Bahar-ı Daniş Mukaddimesi metinleri. | |
| 6 | Ziya Paşa’nın Şiir ve İnşa, Rüya ve Harâbât Mukaddimesi başlıklı metinleri. | |
| 7 | Abdülhak Hamid’in Makber Mukaddimesi adlı metninin okunması | |
| 8 | R.Mahmud Ekrem’in Takdir-i Elhan’ metninin okunması ve incelenmesi | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | R.Mahmud Ekrem’in Zemzeme Mukaddimesi’nin okunması | |
| 11 | Halid Ziya’nın Mensur Şiirler”inden seçme parçaların incelenmesi | |
| 12 | Münif Paşa’nın Hukuk-ı Hürriyet adlı metninin okunması ve incelenmesi | |
| 13 | Ömer Seyfettin’in Yeni Lisan 1 adlı metninin okunması ve incelenmesi | |
| 14 | Yeni Türk Edebiyatı metinlerinden seçmelerin- antoloji- incelenmesi.Yeni Türk Edebiyatı metinlerinin günümüzdeki versiyonlarını inceleme | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.Prof. Dr. Mehmet Kaplan, İnci Enginün, Birol Emil, Zeynep Kerman, Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi, 5 cilt, İstanbul Üni. Ed. Fak. Yay. (1974–1979). 2.Prof. Dr. Kazım Yetiş, Yeni Türk Edebiyatı Metinleri, İstanbul 1998. 3.Prof. Dr. Hasan Akay, “Yeni Türk Edebiyatı Metinleri”, Class Notes.  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki önemli metinlere dair bilgisini geliştirir ve bu metinleri sıralar. | ||||||||||||||||||||
| 2 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki belli başlı metinleri açıklar. | ||||||||||||||||||||
| 3 | Edebi metinleri yorumlar. | ||||||||||||||||||||
| 4 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki belli başlı metinleri çözümler. | ||||||||||||||||||||
| 5 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki metinlere dair bilgisini geliştirir. | ||||||||||||||||||||
| 6 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki metinlerle ilgili hükme varır. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Ödev | 20 | 
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ödev | 1 | 6 | 6 | 
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 | 
| Final | 1 | 1 | 1 | 
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||