Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tanzimat Sonrası Edebiyat ve Düşünce Hareketleri YTE 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türk Edebiyatının ilk döneminde ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerinin analizi.
Dersin İçeriği Bu derste 1839 Tanzimat Fermanının ve 1856 Islahat Fermanının ortaya çıktığı dönemde oluşan kültür ortamında reaksiyon olarak doğan fikri akımlar ve edebi oluşumlar ele alınmaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini yorumlar. Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini karşılaştırır. Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketleri ile ilgili bilgisini geliştirir. Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketleri ile ilgili hükme varır. Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Batıyla ilk temaslar; Seyahatnameler ve Sefaretnamelerde Batı.
2 Batı tarzı okullar, kurumlar.
3 Divan Edebiyatı ve Batı Edebiyatı arasındaki düşünce farkları.
4 Tanzimat Fermanı ve getirdiği yenilikler.
5 Islahat Fermanı ve getirdiği yenlikler.
6 Parlamento, hürriyet, akıl vb. kavramlar.
7 Beşiktaş Cemiyet-i İlmiyesi, Cemiyet-i İlmiyeyi Osmaniye, Encümen-i Daniş
8 Düşüncede ve yaşayışta ilmi birlik; eski-yeni, doğu-batı tartışması.
9 Ara Sınav
10 Örgütlenmeler; Yeni Osmanlılar Cemiyeti
11 Basın-yayın faliyetleri, düşünce ve edebiyata etkileri. (Tercüman-ı Ahval, Tasvir-i Efkar)
12 Ali Suavi ve Muhbir
13 Edebiyat ve halk. Sosyal konuların edebiyata girişi.
14 Genel değerlendirme ve Meşrutiyet´e giden yolda belirginleşen düşünce hareketleri.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. 19uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, A.H.Tanpınar
2. Türkiye´de Çağdaş Düşünce Tarihi, H.Z. Ülken
3. Türkiye´de Çağdaşlaşma, Niyazi Berkes
4. Tanzimat Dönemi Basınında Sosyo-Ekonomik Fikir Hareketleri, Necdet Kurdakul
5. Tanzimat´ın 150. Yıldönümü Uluslararası Sempozyumu
6. Jön Türklerin Siyasi Fikirlei, Şerif Mardin
7. Abdülaziz´in Avrupa Seyahati, Cemal Kutay
8. Türkiye´nin Batılılaşması ve Milli Meseleler, Ercüment Kuran
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6