Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tanzimat Sonrası Edebiyat ve Düşünce Hareketleri | YTE 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Edebiyatının ilk döneminde ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerinin analizi. |
Dersin İçeriği | Bu derste 1839 Tanzimat Fermanının ve 1856 Islahat Fermanının ortaya çıktığı dönemde oluşan kültür ortamında reaksiyon olarak doğan fikri akımlar ve edebi oluşumlar ele alınmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini yorumlar. | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini karşılaştırır. | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketleri ile ilgili bilgisini geliştirir. | Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketleri ile ilgili hükme varır. | Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Batıyla ilk temaslar; Seyahatnameler ve Sefaretnamelerde Batı. | |
2 | Batı tarzı okullar, kurumlar. | |
3 | Divan Edebiyatı ve Batı Edebiyatı arasındaki düşünce farkları. | |
4 | Tanzimat Fermanı ve getirdiği yenilikler. | |
5 | Islahat Fermanı ve getirdiği yenlikler. | |
6 | Parlamento, hürriyet, akıl vb. kavramlar. | |
7 | Beşiktaş Cemiyet-i İlmiyesi, Cemiyet-i İlmiyeyi Osmaniye, Encümen-i Daniş | |
8 | Düşüncede ve yaşayışta ilmi birlik; eski-yeni, doğu-batı tartışması. | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Örgütlenmeler; Yeni Osmanlılar Cemiyeti | |
11 | Basın-yayın faliyetleri, düşünce ve edebiyata etkileri. (Tercüman-ı Ahval, Tasvir-i Efkar) | |
12 | Ali Suavi ve Muhbir | |
13 | Edebiyat ve halk. Sosyal konuların edebiyata girişi. | |
14 | Genel değerlendirme ve Meşrutiyet´e giden yolda belirginleşen düşünce hareketleri. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. 19uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, A.H.Tanpınar 2. Türkiye´de Çağdaş Düşünce Tarihi, H.Z. Ülken 3. Türkiye´de Çağdaşlaşma, Niyazi Berkes 4. Tanzimat Dönemi Basınında Sosyo-Ekonomik Fikir Hareketleri, Necdet Kurdakul 5. Tanzimat´ın 150. Yıldönümü Uluslararası Sempozyumu 6. Jön Türklerin Siyasi Fikirlei, Şerif Mardin 7. Abdülaziz´in Avrupa Seyahati, Cemal Kutay 8. Türkiye´nin Batılılaşması ve Milli Meseleler, Ercüment Kuran |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |