| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Eski Türkçede Fiiller | ETD 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İLHAN UÇAR | 
| Dersi Verenler | Prof.Dr. İLHAN UÇAR, | 
| Dersin Yardımcıları | Aşr. Gör. Esra Kirik, Arş. Gör. Bahri Kuş  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Eski Türkçenin söz varlığında iillerin yeri, fiillerin gramer özellikleri, anlam yükleri ve metin bağlamında kullanış biçimleri hakkında bilgi vermek.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Eski Türkçe’de fiillerin yapı, anlam ve görevleri, asıl ve yardımcı fiil kategorileri, cevheri fiilin kullanılışı, fiillerde zaman.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Eski Türkçede fiillerin yeri, anlam yükleri ve kullanılış biçimleri hakkında bilgi sahibi olma | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, | 
| 2 | İsim ve fiil yapısı arasındaki farkı kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, | 
| 3 | Fiilde kip ve zaman konusunda bilgi sahibi yapma ve metinlerde uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Fiil nedir? Fiil ve isim kategorileri arasındaki farklar | Geriye dönük ekleşme bilgisi tekrarı yapmak. | 
| 2 | Fiile eklenen ekler | Geriye dönük ekleşme bilgisi tekrarı yapmak. | 
| 3 | Yapım ekli fiiller | Yapım eklerine çalışmış olmak. | 
| 4 | Çekim ekli fiiller | Çekim ekli fiillerden örnek derlemek. | 
| 5 | Çatı ekli fiiller | Çatı ekli fiillere dair örnek toplamak. | 
| 6 | Fiilimsi ekli fiiller | Fiilimsi ekli fiillere dair örnek toplamak. | 
| 7 | Fiil çekimleri örnekleri | Çekimli fiil örnekleri getirmek. | 
| 8 | Geniş zamanda çekimlenmiş fiiller | Geniş zamanda çekimlenmiş fiil örnekleri toplamak. | 
| 9 | Ara Sınav | Genel konu tekrarı yapmak. | 
| 10 | Geçmiş zamanda çekimlenmiş fiiller | Geçmiş zamanda çekimlenmiş fiil örnekleri toplamak. | 
| 11 | Fiil çekimlerinde kullanılan şahıs ekleri | Şahıs eklerine çalışmış olmak. | 
| 12 | Yardımcı unsurlu cümle tahlilleri | Çeşitli cümle örnekleri toplamak. | 
| 13 | Yardımcı unsurlu cümle tahilleri | Çeşitli cümle örnekleri toplamak. | 
| 14 | Eski Türkçedeki fiiller ile Türkiye Türkçesinde fiillerin mukayesesi | Verilen örnekleri tahlil etmiş olmak. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Necmettin Hacıeminoğlu, Yapı Bakımından Türk Dilinde Fiiller, TDK yay., Ankara-1992, 350 s. Muharrem Ergin, Orhun Abideleri,Boğaziçi Yay., İstanbul. Hüseyin Namık Orkun, Eski Türk Yazıtları Cengiz Alyılmaz, Orhun Yazıtlarının Söz Dizimi Efrasiyap Gemalmaz, Eski Türkçenin Ekliği Denemesi.  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | X | |||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 11 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Eski Türkçede fiillerin yeri, anlam yükleri ve kullanılış biçimleri hakkında bilgi sahibi olma | ||||||||||||||||
| 2 | İsim ve fiil yapısı arasındaki farkı kavrama | ||||||||||||||||
| 3 | Fiilde kip ve zaman konusunda bilgi sahibi yapma ve metinlerde uygulama | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 40 | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 2. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Ödev | 40 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 | 
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||