Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eski Türkçede Fiiller ETD 511 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İLHAN UÇAR
Dersi Verenler Doç.Dr. İLHAN UÇAR,
Dersin Yardımcıları

Aşr. Gör. Esra Kirik, Arş. Gör. Bahri Kuş

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eski Türkçenin söz varlığında iillerin yeri, fiillerin gramer özellikleri,  anlam yükleri ve metin bağlamında kullanış biçimleri hakkında bilgi vermek.

Dersin İçeriği

Eski Türkçe’de fiillerin yapı, anlam ve görevleri, asıl ve yardımcı fiil kategorileri, cevheri fiilin kullanılışı, fiillerde zaman.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eski Türkçede fiillerin yeri, anlam yükleri ve kullanılış biçimleri hakkında bilgi sahibi olma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 İsim ve fiil yapısı arasındaki farkı kavrama Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Fiilde kip ve zaman konusunda bilgi sahibi yapma ve metinlerde uygulama Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fiil nedir? Fiil ve isim kategorileri arasındaki farklar Geriye dönük ekleşme bilgisi tekrarı yapmak.
2 Fiile eklenen ekler Geriye dönük ekleşme bilgisi tekrarı yapmak.
3 Yapım ekli fiiller Yapım eklerine çalışmış olmak.
4 Çekim ekli fiiller Çekim ekli fiillerden örnek derlemek.
5 Çatı ekli fiiller Çatı ekli fiillere dair örnek toplamak.
6 Fiilimsi ekli fiiller Fiilimsi ekli fiillere dair örnek toplamak.
7 Fiil çekimleri örnekleri Çekimli fiil örnekleri getirmek.
8 Geniş zamanda çekimlenmiş fiiller Geniş zamanda çekimlenmiş fiil örnekleri toplamak.
9 Ara Sınav Genel konu tekrarı yapmak.
10 Geçmiş zamanda çekimlenmiş fiiller Geçmiş zamanda çekimlenmiş fiil örnekleri toplamak.
11 Fiil çekimlerinde kullanılan şahıs ekleri Şahıs eklerine çalışmış olmak.
12 Yardımcı unsurlu cümle tahlilleri Çeşitli cümle örnekleri toplamak.
13 Yardımcı unsurlu cümle tahilleri Çeşitli cümle örnekleri toplamak.
14 Eski Türkçedeki fiiller ile Türkiye Türkçesinde fiillerin mukayesesi Verilen örnekleri tahlil etmiş olmak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Necmettin Hacıeminoğlu, Yapı Bakımından Türk Dilinde Fiiller, TDK yay., Ankara-1992, 350 s.
A. Von Gabain, Eski Türkçenin Grameri(Çev. M. Akalın), TDK Yay., Ank. 1988, 313 s.
Şinasi Tekin, Uygurca Metinler II, Ata. Ün. Yay., Ank. 1976, 598 s.
F. Sema Barutçu Özönder, Üç İtigsizler

Muharrem Ergin, Orhun Abideleri,Boğaziçi Yay., İstanbul.

Hüseyin Namık Orkun, Eski Türk Yazıtları

Cengiz Alyılmaz, Orhun Yazıtlarının Söz Dizimi

Efrasiyap Gemalmaz, Eski Türkçenin Ekliği Denemesi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. X
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6