Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dili Araştırmaları YTD 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ KUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yrd. Doç. Dr. Ayşe Aydın
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türk Dili üzerine son 150 yıl içinde yapılmış Türkoloji araştırmalarının ana hatlarıyla tanıtılmasını sağlamak ve son devir çalışmalarıyla bağlantısını kurarak bilgi güncellemeleri oluşturmak.
Dersin İçeriği Türk Dili araştırmalarının tarihi ve tasnifi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Dili araştırmalarının tarihini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Türk Dili araştırmalarının tasnifini belirler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Türk Dili araştırmalarını örnekler. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 Türk Dili üzerine yapılan çalışmalar arasındaki farkları tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Türk Dili üzerine yapılan çalışmaları derler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Türk Dili üzerine yapılan çalışmaları değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Dili araştırmalarının tarihi
2 Türk Dili araştırmalarının tasnifi
3 Köktürkçe üzerine yapılmış çalışmalar, kitaplar ve makaleler
4 Köktürkçe üzerine yapılmış tezler, doktora ve yüksek lisans
5 Uygur Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar
6 Karahanlı Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar
7 Kıpçak Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar
8 Eski Anadolu Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar
9 Ara Sınav
10 Osmanlı Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar
11 Çağdaş Türk Şiveleri üzerine yapılmış çalışmalar (Kazak-Kırgız-Uygur-Özbek-Tatar-Başkurt)
12 Çağdaş Türk Şiveleri üzerine yapılmış çalışmalar(Azerbaycan-Türkmen-Kırım-Kerkük-Kafkas-Balkan Türkçeleri)
13 Türkiye Türkçesi üzerine araştırmalar (Milli Edebiyattan Günümüze)
14 Anadolu ve Rumeli Ağızları Üzerine Çalışmalar
Kaynaklar
Ders Notu 1. Caferoğlu, Prof. Dr. Ahmet, Türk Dili Tarihi, Enderun Kitabevi, İst.2000
2.Ercilusun, Prof. Dr. A. Bican, Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ank.2004
3.Gülensoy, Prof. Dr. Tuncer, Türkçe El Kitabı, Akçağ Yayınları, Ank.2004
4.Timurtaş, Prof. Dr. Faruk K., Eski Türkiye Türkçesi, Akçağ Yayınları, Ank.2004
5.Hacıeminoğlu, Prof. Dr. M. Necmettin, Karahanlı Türkçesi Grameri, TDK Yayınları, Ank.2000
6.Tekin, Prof. Dr. Tekin, Makaleler 1-2, Öncü Kitap, Ank.2004
Ders Kaynakları 1.Arat, Prof. Dr. Reşit Rahmeti, Makaleler I, TKAE Yayınları, Ank.1987
2.Korkmaz, Prof. Dr. Zeynep, Makaleler 1-2-3, TDK Yayınları, Ank. 2000-2008
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. X
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
1. Sözlü Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6