Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Dili Araştırmaları | YTD 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ KUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Ayşe Aydın |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Dili üzerine son 150 yıl içinde yapılmış Türkoloji araştırmalarının ana hatlarıyla tanıtılmasını sağlamak ve son devir çalışmalarıyla bağlantısını kurarak bilgi güncellemeleri oluşturmak. |
Dersin İçeriği | Türk Dili araştırmalarının tarihi ve tasnifi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk Dili araştırmalarının tarihini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
2 | Türk Dili araştırmalarının tasnifini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Türk Dili araştırmalarını örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
4 | Türk Dili üzerine yapılan çalışmalar arasındaki farkları tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Türk Dili üzerine yapılan çalışmaları derler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Türk Dili üzerine yapılan çalışmaları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Dili araştırmalarının tarihi | |
2 | Türk Dili araştırmalarının tasnifi | |
3 | Köktürkçe üzerine yapılmış çalışmalar, kitaplar ve makaleler | |
4 | Köktürkçe üzerine yapılmış tezler, doktora ve yüksek lisans | |
5 | Uygur Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar | |
6 | Karahanlı Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar | |
7 | Kıpçak Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar | |
8 | Eski Anadolu Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Osmanlı Türkçesi üzerine yapılmış çalışmalar | |
11 | Çağdaş Türk Şiveleri üzerine yapılmış çalışmalar (Kazak-Kırgız-Uygur-Özbek-Tatar-Başkurt) | |
12 | Çağdaş Türk Şiveleri üzerine yapılmış çalışmalar(Azerbaycan-Türkmen-Kırım-Kerkük-Kafkas-Balkan Türkçeleri) | |
13 | Türkiye Türkçesi üzerine araştırmalar (Milli Edebiyattan Günümüze) | |
14 | Anadolu ve Rumeli Ağızları Üzerine Çalışmalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Caferoğlu, Prof. Dr. Ahmet, Türk Dili Tarihi, Enderun Kitabevi, İst.2000 2.Ercilusun, Prof. Dr. A. Bican, Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ank.2004 3.Gülensoy, Prof. Dr. Tuncer, Türkçe El Kitabı, Akçağ Yayınları, Ank.2004 4.Timurtaş, Prof. Dr. Faruk K., Eski Türkiye Türkçesi, Akçağ Yayınları, Ank.2004 5.Hacıeminoğlu, Prof. Dr. M. Necmettin, Karahanlı Türkçesi Grameri, TDK Yayınları, Ank.2000 6.Tekin, Prof. Dr. Tekin, Makaleler 1-2, Öncü Kitap, Ank.2004 |
Ders Kaynakları | 1.Arat, Prof. Dr. Reşit Rahmeti, Makaleler I, TKAE Yayınları, Ank.1987 2.Korkmaz, Prof. Dr. Zeynep, Makaleler 1-2-3, TDK Yayınları, Ank. 2000-2008 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | X | |||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | X | |||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |