| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Metinlerle Türk Tasavvuf Edebiyatı | ETE 519 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ARZU YILDIRIM |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk Tasavvuf edebiyatını, dönemleri ve belli başlı temsilcileri ile örnek metinler eşliğinde öğretmek. |
| Dersin İçeriği | Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı özellikleri, devirlere göre gelişmesi, temsilcileri, örnek eserlerin incelenmesi. Belli başlı tarikatlar; Tasavvuf edebiyatındaki (Tevhid, Münacaat, Naat, İlahi, Durak, Nefes vb.) türler ve (Vahdet-i vücûd , Devir nazariyesi, Hurûfîlik vb. ) farklı tasavvufî anlayışlar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tasavvufun genel özelliklerini, belli başlı tarikatları ve temsilcilerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı özelliklerini, devirlere göre geçirdiği değişiklikleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
| 3 | Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı temsilcilerini ve eserleri ile örnek metinlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı türlerini bilir. Örnek metinlerini yorumlar, bunlara dair hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Farklı tasavvufi anlayışları bilir ve bunların metinlere yansıyan şekilleri arasında karşılaştırma yapar. | Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Mevlânâ'nın Mesnevî'si ve metin örnekleri. | |
| 2 | Yunus Emre ve ilâhilerinden örnekler. | |
| 3 | Şeyyâd Hamza, Âşık Paşa ve Gülşehrî'nin eserlerinden örnekler. | |
| 4 | Kadı Burhâneddîn, Nesîmî ve divanlarından örnekler. | |
| 5 | Hacı Bayram-ı Velî ve Hacı Bektâş-ı Velî'nin eserlerinden örnekler. | |
| 6 | Eşrefoğlu Rûmî ve divanından örnekler. | |
| 7 | Akşemseddin, Hamdullah Hamdi ve şiirlerinden örnekler. | |
| 8 | Niyâzi-i Mısrî ve divanındaki ilâhiler. | |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Fuzûlî'nin eserlerinde tasavvuf ve divanının bu yönden incelenmesi. | |
| 11 | İsmail Hakkı Bursevî, Azîz Mahmud Hüdâyî ve divanlarından örnekler. | |
| 12 | Sezâyî-i Gülşenî, Sunullah Gaybî ve divanlarından örnekler. | |
| 13 | Şeyh Gâlib, Esrâr Dede ve divanlarından örnekler. | |
| 14 | Leskofçalı Gâlib, Yenişehirli Avnî ve divanlarından örnekler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.Tasavvuf, Mahir İz, Rahle Yayınları, İstanbul, 1969. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | X | |||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tasavvufun genel özelliklerini, belli başlı tarikatları ve temsilcilerini bilir. | |||||||||||
| 2 | Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı özelliklerini, devirlere göre geçirdiği değişiklikleri bilir. | |||||||||||
| 3 | Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı temsilcilerini ve eserleri ile örnek metinlerini bilir. | |||||||||||
| 4 | Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı türlerini bilir. Örnek metinlerini yorumlar, bunlara dair hüküm verir. | |||||||||||
| 5 | Farklı tasavvufi anlayışları bilir ve bunların metinlere yansıyan şekilleri arasında karşılaştırma yapar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||