| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Klâsik Türk Edebiyatı-Belâgat | ETE 523 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OZAN YILMAZ | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Belâgat biliminin tanıtılması, Klasik Türk Edebiyatında geçen belagat unsurlarının tanınıp anlaşılması, Belli başlı edebî sanatların uygulamalı bir şekilde öğretilmesi  | 
                                
| Dersin İçeriği | Belâgat biliminin tanımı ve özellikleri tanındıktan sonra, belagatin dalları hakkında bilgi verilecek, edebî sanatlar ve türleri öğrenildikten sonra örnekler üzerinde uygulama yapılacaktır.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Belâgatin ne olduğunu bilir, tanımını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, | 
| 2 | Belâgatin konu alanlarını ve bölümlerini öğrenir. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Ödev, Sınav , | 
| 3 | Belâgatin bölümlerinden beyân, bedî ve maanîyi alt başlıklarıyla öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, | 
| 4 | Maânînin bölümlerinden edebî sanatları öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, | 
| 5 | Edebî sanatları türlerine göre ayırır. | Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, | 
| 6 | Söze dayalı edebî sanatları bilir, uygulamasını yapar. | Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Ödev, Sınav , | 
| 7 | Anlama dayalı edebî sanatları bilir, uygulamasını yapar. | Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, | 
| 8 | Klâsik Türk edebiyatında geçen belagat unsurlarını öğrenir, uygulamasını yapar. | Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Ödev, Sınav , | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Belagatin tanımı, özellikleri ve edebiyatla ilişkisi hakkında bilgi verilmesi | Ahmed Cevdet Paşa’nın “Belâgat-ı Osmâniye”sinin önsöz ve girişinde belagat hakkında verilen bilgiler okunup değerlendirilecek | 
| 2 | Belagatin dallarından Beyân ve Klâsik edebiyatla ilişkisi. Fesahat ve Selaset hakkında bilgi verilmesi. Fesahati bozan hallerden Tenâfür, Garabet ve Kıyasa Muhalefet hakkında bilgi verilmesi. Örnekler üzerinde uygulamalar. | Kaya Bilgegil’in Edebiyat Bilgi ve Teorileri başlıklı eserinden “Beyân” kısmı okunacak. M. Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat bilgisi: Belagat” başlıklı kitabındaki “Beyân” kısmı okunacak. | 
| 3 | Belagatin dallarından Bedî ve Klâsik edebiyatla ilişkisi. İcaz, İtnâb, Tahsîs terimlerinin tanımı ve Klâsik edebiyattan seçilmiş örnekler üzerinde ugyulamalar. | Kaya Bilgegil’in Edebiyat Bilgi ve Teorileri başlıklı eserinden “Bedî” kısmı okunacak. M. Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat bilgisi: Belagat” başlıklı kitabındaki “Bedî” kısmı okunacak. | 
| 4 | Belagatin dallarından Maanî ve Klâsik edebiyatla ilişkisi. Maanînin inceleme alanına giren edebî sanatların Klâsik Türk edebiyatındaki kullanım alanlarının kaynaklar yardımıyla görülmesi | Kaya Bilgegil’in Edebiyat Bilgi ve Teorileri başlıklı eserinden “Maanî” kısmı okunacak. M. Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat bilgisi: Belagat” başlıklı kitabındaki “Maanî” kısmı okunacak. | 
| 5 | Edebî sanatlar hakkında bilgi. Klâsik Türk edebiyatında kullanılan edebî sanatların tasnifi | Kaya Bilgegil’in “Edebiyat Bilgi ve Teorileri” ve Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat Bilgisi: Belagat” adlı eserlerinden ilgili kısımlar okunup değerlendirilecek. | 
| 6 | Anlama Dayalı Edebî Sanatlardan Mecaz-ı Mürsel, Teşbih, Kinaye, Teşhis, İstiâre hakkında bilgiler ve bunların örnekler üzerinde uygulanması | Kaya Bilgegil’in “Edebiyat Bilgi ve Teorileri” ve Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat Bilgisi: Belagat” adlı eserlerinden ilgili kısımlar okunup değerlendirilecek. | 
| 7 | Anlama Dayalı Edebî Sanatlardan Tevriye, Telmih, Hüsn-i Talîl, Tecâhül-i Ârif ve Klâsik Türk edebiyatından seçilmiş örnekler üzerinde uygulamalar. | Kaya Bilgegil’in “Edebiyat Bilgi ve Teorileri” ve Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat Bilgisi: Belagat” adlı eserlerinden ilgili kısımlar okunup değerlendirilecek. | 
| 8 | Anlama Dayalı Edebî Sanatlardan Mübâlağa, İğrâk, İfrât, Tefrît ve Klâsik Türk edebiyatından seçilmiş örnekler üzerinde uygulamalar | Kaya Bilgegil’in “Edebiyat Bilgi ve Teorileri” ve Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat Bilgisi: Belagat” adlı eserlerinden ilgili kısımlar okunup değerlendirilecek. | 
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Anlama Dayalı Edebî Sanatlardan Terdîd, Tekrîr, Muhtemilü’z-Zıddeyn, İrsâd ve Klâsik Türk edebiyatından seçilmiş örnekler üzerinde uygulamalar | Kaya Bilgegil’in “Edebiyat Bilgi ve Teorileri” ve Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat Bilgisi: Belagat” adlı eserlerinden ilgili kısımlar okunup değerlendirilecek. | 
| 11 | Anlama Dayalı Edebî Sanatlardan Leff ü Neşr, Tenâsüp ve Klasik Türk edebiyatından seçilmiş örnekler üzerinde uygulamalar | Kaya Bilgegil’in “Edebiyat Bilgi ve Teorileri” ve Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat Bilgisi: Belagat” adlı eserlerinden ilgili kısımlar okunup değerlendirilecek. | 
| 12 | Lafza Dayalı Edebî Sanatlardan Cinas, İştikâk, Kalb ve Klasik Türk edebiyatından seçilmiş örnekler üzerinde uygulamalar | Kaya Bilgegil’in “Edebiyat Bilgi ve Teorileri” ve Yekta Saraç’ın “Klâsik Edebiyat Bilgisi: Belagat” adlı eserlerinden ilgili kısımlar okunup değerlendirilecek. | 
| 13 | Ebced hesabı ve Türk edebiyatındaki yeri. Ebced hesabıyla tarih düşürme sanatının Klasik edebiyattaki varlığının örneklerle gösterilmesi. Tarih düşürme çeşitlerinin örnekleriyle anlatılması | İsmail Yakıt’ın “Türk-İslam Kültüründe Ebced Hesabı ve Tarih Düşürme” adlı eserinin incelenmesi. İlgili bölümlerin okunması. Nabî divanından seçilmiş örnekler üzerinde uygulamalar. | 
| 14 | Klasik Türk edebiyatında belagat ve edebî sanatların yeri ve önemiyle ilgili genel bir değerlendirmenin yapılması. | Dersin hocası tarafından belirlenen örnekler üzerinde öğrencilere uygulama çalışmalarının yaptırılması. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Ahmed Cevdet Paşa, Belâgat-ı Osmâniyye, Akçağ Yay., Ankara.  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | X | |||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| 10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Belâgatin ne olduğunu bilir, tanımını yapar. | |||||||||||
| 2 | Belâgatin konu alanlarını ve bölümlerini öğrenir. | |||||||||||
| 3 | Belâgatin bölümlerinden beyân, bedî ve maanîyi alt başlıklarıyla öğrenir. | |||||||||||
| 4 | Maânînin bölümlerinden edebî sanatları öğrenir. | |||||||||||
| 5 | Edebî sanatları türlerine göre ayırır. | |||||||||||
| 6 | Söze dayalı edebî sanatları bilir, uygulamasını yapar. | |||||||||||
| 7 | Anlama dayalı edebî sanatları bilir, uygulamasını yapar. | |||||||||||
| 8 | Klâsik Türk edebiyatında geçen belagat unsurlarını öğrenir, uygulamasını yapar. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 60 | 
| 1. Ödev | 40 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 | 
| Ödev | 3 | 10 | 30 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 162 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||