Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genel Lenguistik ETD 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Dilbilim dersini Lisans düzeyinde almış olmak.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Ar. Gör. Esra Kirik
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencileri, iletişim ve dil, iletişimin temel esasları, dil çeşitliliği ve dil dinamiği, ilmi gramerin prensipleri, gramer teorisi ve dil öğretimi hakkında yüksek lisans seviyesinde bilgilendirmek
Dersin İçeriği İletişim ve dil, iletişimin temel esaslarına giriş, kodlama ve dekodlama modeli, basit icra gücü, dil çeşitliliği ve dil dinamiği, ilmi gramerlerin prensipleri, fonoloji ve fonem alanının tahlili
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dilbilimin tanımı, görevi ve konusu hakkında bilgi sahibi olma
2 Dilbilimin tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibi olma
3 Dilbilim türlerini tanıma
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dilbilimin tanımı, görevi, konusu Mehmet Akalın, Modern Lengüistiğe Giriş, Ege Ünv. Yay., İzmir 1983, 158 s
2 Dilbilimin tarihi gelişimi
3 Dilbilimin türleri ve dalları
4 İletişim ve dil
5 İletişimin temel esaslarına giriş
6 Kodlama ve dekodlama modeli
7 Dil çeşitliliği ve dil dinamiği
8 Model teşkilinin bir kaç kavramı
9 Ara Sınav
10 İlmi gramerlerin prensipleri
11 Fonoloji ve fonem alanının tahlili
12 Fonoloji ve fonem seviyesinin tasviri
13 Morfoloji ve morfem seviyesinin tahlili
14 morfoloji ve morfem seviyesinin izahı, yapılıkçı cümle tahlilinin esasları
Kaynaklar
Ders Notu Belirli bir kitap takip edilmeyecek, öğrencilere içerikle ilgili her türlü materyal öğretim üyeleri tarafından verilecektir.
Ders Kaynakları 1. Mehmet Akalın, Modern Lengüistiğe Giriş, Ege Ünv. Yay., İzmir 1983, 158 s
2. Walter Porzig, Dil Denen Mucize(Çev. Vural Ülkü), TDK Yay., Ank. 1995, 276 s.
3. Doğan Aksan, Dilbilim Seçkisi, TDK Yay., Ank. 1982, 250 s.
4. Özcan Başkan, Lenguistik Metodu, İst. 1967
5. Doğan Aksan, Her Yönüyle Dil, TDK Yay., Ank. 1982
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 147
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,88
Dersin AKTS Kredisi 6