Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Söz-Ek-Ses Düzeninde Parelel Karşıtlıklar | YTD 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇİĞDEM TOPÇU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ÇİĞDEM TOPÇU, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Bahri KUŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk dilinin karşıtlık düzenini ses, şekil, ekleşme düzleminde kavratmak. |
Dersin İçeriği | Karşıtlık kavramının ses, şekil, söz dizimi düzleminde işleme şekli, karşıtlık türleri, yatay, dikey, çapraz ve paralel karşıtlık |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Karşıtlık teriminin ne olduğunu bilir ve açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Karşıtlık türlerini sıralar ve örneklendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Karşıtlık ilişkilerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karşıtlık nedir? tanımı ve içeriği | Karşıtlık terimi hakkında araştırma yapmış olmak. |
2 | Karşıtlığın mahiyeti, alanı | Karşıtlık terimi hakkında araştırma yapmış olmak. |
3 | Dil bilgisinin temelleri bakımından karşıtlık türleri | Karşıtlık türleri hakkında araştırma yapmış olmak. |
4 | Seste karşıtlık | Karşıtlık türleri hakkında araştırma yapmış olmak. |
5 | Seste karşıtlık | Ses bilgisi konularını tekrar etmiş olmak. |
6 | Ek ve ekleşme düzeninde karşıtlık | Ekleşme bilgisi konularını tekrar etmiş olmak. |
7 | Ek ve ekleşme düzeninde karşıtlık | Ekleşme bilgisi konularını tekrar etmiş olmak. |
8 | Ek ve ekleşme düzeninde karşıtlık | Ekleşme bilgisi konularını tekrar etmiş olmak. |
9 | Ek sınıfları | Ek sınıfları hakkındaki kaynakları incelemiş olmak |
10 | Ek sınıfları | Ek sınıfları hakkındaki kaynakları incelemiş olmak |
11 | Ek sınıfları | Ek sınıfları hakkındaki kaynakları incelemiş olmak |
12 | Karşıtlık türleri: yatay-dikey-çapraz karşıtlık | Verilen örnekleri incelemiş olmak. |
13 | Karşıtlık türleri: yerdaş-yandaş karşıtlık | Verilen örnekleri incelemiş olmak. |
14 | Karşıtlık türleri: yerdaş-yandaş karşıtlık | Verilen örnekleri incelemiş olmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Korkmaz, Zeynep; Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi); TDK Yay., Ankara, 2009.
Turan, Zikri; Türkçenin Yapım ve Çekim Düzeninde Yer Alan Eklerin Sınıflandırılması Nasıl Olmalıdır?, 4. Uluslar Arası Türk Dili Kurultayı’nda sunulan bildiri, 25-29 Eylül 2000, Çeşme-İZMİR; |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | X | |||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 9 | 9 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |