Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Zeminlerin İyileştirilmesi | INM 539 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | İleri Zemin Mekaniği |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AŞKIN ÖZOCAK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AŞKIN ÖZOCAK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Binaların temel mühendisliğinde ana prensip yapının yüzeysel, tekil ve tercihen kare ayaklar üzerine oturtulmasıdır. Tekil temellerin kullanılamadığı durumlarda yayılı temel seçeneğine başvurulabilir. Türkiye’de günümüzde yapı ağırlıklarının artması ile projeci mühendislerde eğilimin derin temellerin kullanımı yönünde olduğu gözlemlenmektedir. Oysa örneğin, kazık gibi pahalı bir seçeneğe başvurmadan önce birçok durumda zemini iyileştirerek yüzeysel temel seçeneğini sürdürebilmek olanağı değerlendirildiğinde önemli maliyet düşüşleri sağlanabildiği deneyimlerle görülmüştür. Bu derste bina temellerinin zemininde kullanılabilecek ekonomik ve Türkiye koşullarında uygulanabilir yöntemlere değinilecektir. |
Dersin İçeriği | İyileştirme yöntemlerinin ayırımı, uygulamaya gereksinim, yüzeysel işlemlerle iyileştirme, titreşimli yöntemlerle iyileştirme, dinamik konsolidasyon, önceden yükleme, drenler, enjeksiyon yöntemleri, derin karıştırma yöntemleri, iyileştirme işlemlerinin değerlendirilmesi, deprem bölgelerinde iyileştirme çalışmaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Zemin iyileştirme yöntemlerini sınıflandırır | Anlatım, Tartışma, | Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
2 | Yüzeysel iyileştirme tekniklerini yorumlar | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Titreşimli iyileştirme yöntemlerini açıklar | Anlatım, Tartışma, | Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Taş kazığı tasarımı yapar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
5 | Ön yükleme yöntemini planlar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
6 | Kum dren ve yapay dren tasarımı yapar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
7 | Jet grout uygulaması tasarımı yapar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
8 | Derin karıştırma yöntemlerini karşılaştırır | Anlatım, Tartışma, | Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
9 | Zemin iyileştirme kontrol yöntemlerini değerlendirir | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
10 | İyileştirmenin sayısal analizini simule eder | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanımlar, İyileştirme yöntemlerinin ayırımı, Uygulamaya gereksinim, İyileştirme/stabilizasyon yöntemlerine yaklaşım | Hafta 1 ders notları |
2 | Yüzeysel işlemlerle iyileştirme, Önceden ıslatma, Vurmalı sıkıştırma, Hızlı darbeli sıkıştırma | Hafta 2 ders notları |
3 | Titreşimli yöntemlerle iyileştirme, Titreşimli sıkıştırma, İttirmeli sıkıştırma, Taş kazığının sıvılaşmayı önlemede kullanımı | Hafta 3 ders notları |
4 | Taş kazığında boyutlandırma | Hafta 4 ders notları |
5 | Dinamik konsolidasyon, Önceden yükleme ile iyileştirme | Hafta 5 ders notları |
6 | Basit yükleme, Aşırı yükleme (sürşarj), Aşırı yükleme düzeyinin hesaplanması | Hafta 6 ders notları |
7 | Konsolidasyonun düşey drenlerle (akaçlama) hızlandırılması, Kum drenler | Hafta 7 ders notları |
8 | Konsolidasyonun düşey drenlerle (akaçlama) hızlandırılması, Yapay drenler | Hafta 8 ders notları |
9 | Konsolidasyonun emme uygulaması ile hızlandırılması | Hafta 9 ders notları |
10 | İçitim (enjeksiyon) ile iyileştirme, Sızdırma enjeksiyonu, Telafi enjeksiyonu, Kayada enjeksiyon | Hafta 10 ders notları |
11 | Jet enjeksiyonu (jet grout) ve tasarımı | Hafta 11 ders notları |
12 | Derin karıştırma yöntemleri | Hafta 12 ders notları |
13 | Zemin iyileştirmesinin kontrolü | Hafta 13 ders notları |
14 | İyileştirmenin sayısal analizi | Hafta 14 ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Özocak, A., Zeminlerin İyileştirilmesi Dersi Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1) Önalp, A., Sert, S., (2006), Geoteknik Bilgisi III, Bina Temelleri, Birsen Yayınevi. 2) Van Impe, W.F., (1989), Soil Improvement Techniques and Their Evolution, 125s. Balkema, Rotterdam. 3) Bowles, J.E., (1996), Foundation Analysis and Design, 5.Edition, McGraw Hill Co., NewYork. 4) Coduto, D.P., (2001), Foundation Design, Prentice Hall. 5) Cernica, J.N., (1995), Geotechnical Engineering: Foundation Design, J. Wiley. 6) Das, B., (1990), Principles of Foundation Engineering, 2nd Ed., PWS-Kent. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Zemin iyileştirme yöntemlerini sınıflandırır | ||||||||||||||||||||||||
2 | Yüzeysel iyileştirme tekniklerini yorumlar | ||||||||||||||||||||||||
3 | Titreşimli iyileştirme yöntemlerini açıklar | ||||||||||||||||||||||||
4 | Taş kazığı tasarımı yapar | ||||||||||||||||||||||||
5 | Ön yükleme yöntemini planlar | ||||||||||||||||||||||||
6 | Kum dren ve yapay dren tasarımı yapar | ||||||||||||||||||||||||
7 | Jet grout uygulaması tasarımı yapar | ||||||||||||||||||||||||
8 | Derin karıştırma yöntemlerini karşılaştırır | ||||||||||||||||||||||||
9 | Zemin iyileştirme kontrol yöntemlerini değerlendirir | ||||||||||||||||||||||||
10 | İyileştirmenin sayısal analizini simule eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 10 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Proje / Tasarım | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |