Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yalın Üretim | ENM 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu çağın üretim paradigması olan yalın üretim sisteminin öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Yalın Düşüncenin Tarihsel Gelişimi, Yalın Üretim Felsefesi, Yalın üretim prensipleri, Yalın Üretim Teknikleri, Yalın üretim kültürü, Değer, israf, israfların ortadan kaldırılması, problemleri belirleme, sürekli iyileştirme, çekme sistemi, değer akış haritalama, üretim akış sürelerinin kısaltılması, Üretimi Dengeleme, Üretim ve Stok Kontrolü, Hücresel Üretim, 5S sistemi, Performans Ölçümü. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir işletmede yalın dönüşümün gerekli olup olmadığını belirleyebilir. | Anlatım, | Sınav , |
2 | Bir işletmede hangi aktivitelerin katma değer sağladığını hangilerinin sağlamadığını belirleyebilir. | Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav , |
3 | Mevcut durumun değer akış analizini yaparak yeni bir değer akış haritası çıkarabilir. | Gösterip Yaptırma, | Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Yalın üretim tekniklerinin bir sentezini yapabilir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Sözlü Sınav, |
5 | Geleneksel yerleşim düzeninden hücresel üretim sistemine geçişi tasarlayabilir. | Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , | Proje / Tasarım, |
6 | Firmalarda 5S uygulaması yapabilir. | Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Proje / Tasarım, |
7 | Bir firmada yalın üretim dönüşüm sürecini gerçekleştirebilir. | Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, |
8 | Toplam Üreten bakım planları hazırlayabilir | Proje Temelli Öğrenme , Örnek Olay, | Ödev, Sınav , |
9 | Sürekli iyileştirmeyi açıklayabilir | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, | Sınav , Proje / Tasarım, |
10 | Kurumun performansını ölçebilir | Anlatım, | Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yalın Üretimin Gelişimi ve Toyota üretim sistemi | |
2 | Üretim stratejisi olarak Yalın Üretim | |
3 | Yalın üretim araçları | |
4 | Yalın üretim prensipleri Israf kavramı ve israfların ortadan kaldırılması | |
5 | Müşteri tatminini artırma, israfların azaltılması, karlılığın artırılması, proses kontrolünün iyileştirilmesi, takım çalışması | |
6 | Yalın üretim kültürü | |
7 | 5 S ve çekme sistemleri | |
8 | Standart iş ve Üretim akışını sağlama | |
9 | Değer Akışı Haritalandırma- mevcut durum değer hakış haritalama | |
10 | Değer Akışı Haritalandırma- gelecek durum değer hakış haritalama | |
11 | Hazırlık Sürelerinin Analizi ve Düşürülmesi | |
12 | Toplam üretken bakım | |
13 | Ödevlerin sunumu | |
14 | Ödevlerin sunumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yalın Üretim Ders Notları: www.icil.sakarya.edu.tr |
Ders Kaynakları | 1.Rother, Mike and Shook, John, Learning to See, 1999. 2.James Womack, Daniel T. Jones and Daniel Roos, The Machine that Changed the World, 1990, 3.Liker, Jeffrey K., The Toyota Way, McGraw-Hill, 2004 4.Ohno, Taiichi, Toyota Production System. Productivity Press. 1988 5.Brian H. Maskell and Bruce Baggaley, Practical Lean Accounting: A Proven System for Measuring and Managing the Lean Enterprise, Productivity Pres,2004 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır. | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir. | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır. | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir. | ||||||
5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır. | ||||||
6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir. | ||||||
7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır. | ||||||
8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir. | ||||||
9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır. | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır. | ||||||
12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |