| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sürekli İyileştirme Yöntemleri | ENM 517 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEMRA BORAN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. SEMRA BORAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sürekli iyileştirme ve yöntemlerini tanıtmak |
| Dersin İçeriği | Sürekli iyileştirme tanımı, proses yaklaşımı, 7 araç (basit sorun çözme teknikleri), yeni 7 araç, QFD, Pugh kavramı, FMEA, poka-yoke, kıyaslama tekniği, TRİZ, BPR. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sürekli iyileştirme kavramı ve uygulama yollarını bilir | Anlatım, Tartışma, | Ödev, |
| 2 | Sürekli iyileştirmeyi sağlayacak teknikleri uygular | Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sürekli iyileştirme, kaizen felsefesi tanımı, PUKÖ döngüsü | Kazein:Japonyanın Rekabetteki Başrısının anahtarı, Masaki Imai, KAlder yayınları |
| 2 | Süreç Yönetimi, Süreç İyileştirme | Süreç İyileştirme, Rıdvan Bozkurt, MPM yayın no:661, 2008, sf53-59. |
| 3 | Kalite Çemberleri | Kalite Çemberleri, Rıdvan bozkurt-Ceylan Eşit, MPM yayın no:662, 2003, Sf 65-72 |
| 4 | 7 Araç (Basit Sorun Çözme Teknikleri) | Ders notu |
| 5 | Yeni 7 Araç | Ders notu |
| 6 | İstatistiksel Proses Kontrol, Kontrol Şeması, Proses Yeterlilik Analizi | Ders notu |
| 7 | 5S, TPM, Yalın Üretim | Ders notu |
| 8 | Altı Sigma Yaklaşımı | Altı Sigma, Prof Dr. Necmi Gürsakal, Yrd. Doç. Dr. Ayşe Oğuzlar, Vipaş AŞ 2003 |
| 9 | TS-EN-ISO 9000:2000 Kalite Yönetim Sistemi | TS-EN-ISO 9000:2001 standardı |
| 10 | EFQM Mükemmellik Modeli ve Özdeğerlendirme | EFQM ve Özdeğerlendirme Kalder yayınları |
| 11 | Hata Türü Etkileri ve Analizi | Ders notu |
| 12 | Kalite Fonksiyonu Yayılımı ve Pugh Kavramı | Ders notu |
| 13 | Kıyaslama Tekniği | Ders notu |
| 14 | TRİZ yöntemi | Ders notu |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Haftalık ders konularına göre metin veya slayt |
| Ders Kaynakları | [1] Kazein:Japonya’nın Rekabetteki Başrısının anahtarı, Masaki Imai, Kalder yayınları [2] Süreç İyileştirme, Rıdvan Bozkurt, MPM yayın no:661, 2008. [3] Kalite Çemberleri, Rıdvan bozkurt-Ceylan Eşit, MPM yayın no:662, 2003. [4] Altı Sigma, Prof Dr. Necmi Gürsakal, Yrd. Doç. Dr. Ayşe Oğuzlar, Vipaş AŞ 2003. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır. | ||||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir. | ||||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır. | ||||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir. | ||||||
| 5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır. | ||||||
| 6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir. | ||||||
| 7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır. | ||||||
| 8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir. | ||||||
| 9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır. | ||||||
| 10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır. | ||||||
| 12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sürekli iyileştirme kavramı ve uygulama yollarını bilir | ||||||||||||
| 2 | Sürekli iyileştirmeyi sağlayacak teknikleri uygular |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 25 | 25 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 161 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||