| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kalite Mühendisliğinde Esaslar | ENM 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEMRA BORAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Kalite Mühendisliğinin rolünü ve kullandığı teknikleri tanıtmak |
| Dersin İçeriği | Kalite mühendisliğin tanımı, rolleri, Proses izleme ve iyileştirme, deney tasarımı, ve yöntemleri, Taguchi tekniği, altı sigma yaklaşımı. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kalite oluşturma, devamlılığını sağlama ve geliştirme görevlerini yerine getirme için gerekli bilgiyi bilir | Anlatım, Tartışma, | Ödev, |
| 2 | Kalite mühendisliğin görevlerini yerine getirir ve teknikleri uygular | Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kalite ve genel kalite tanımları, kalite mühendisliği tanımı ve rolleri | Ders notları |
| 2 | Kalite Yönetim Sistemi | TS-EN-ISO 9000 standardı |
| 3 | Sıfır Hata Yaklaşımı ve Poka-Yoke | Ders notu |
| 4 | Hata Türü ve Etkileri Analizi | Ders notu |
| 5 | Kalite Fonksiyonu Yayılımı ve Pugh Kavramı | Ders notu |
| 6 | Tam Faktöryel ve Kısmı Faktöryel Deney Tasarımı | Ders notu |
| 7 | Taguchi Kalite Felsefesi | Ders notu |
| 8 | Taguchi Deney Tasarımı Yöntemi | 4 nolu kaynak |
| 9 | İstatistiksel Proses Kontrol | 5 nolu kaynak |
| 10 | Kontrol Şeması Yapısı ve Prosesin Kontrol Dışı Olma Testleri | 5 nolu kaynak |
| 11 | Kontrol Şema Çeşitleri, Özel Kontrol Şeması | Ders notu |
| 12 | Çoklu Kontrol Şeması, Proses Yeterlilik Analizi | Ders notu |
| 13 | Altı Sigma Yaklaşımı | Ders notu |
| 14 | Güvenilirlik Analizi | Ders notu |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Konulara göre metin veya slayt |
| Ders Kaynakları | [1]QFD : How to make QFD work for you, Low Cohen, Addison-Wesley, 1995. [2] Step-by-step QFD: Customer-driven Product Design, John Terninko, Lucie Pres, 1992. [3] The basis of FMEA, Robin E. McDermott et al, Quality Resources, 1996. [4] Design for quality: introduction to the best of Taguchi and Western methods of statistical experimental design. Robert H. Lachner, Joseph E. Motor, chapman and Hall, 1990. [5] Statistical Process Control and Quality Improvement, Gerald Smith, 1991. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır. | ||||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir. | ||||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır. | ||||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir. | ||||||
| 5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır. | ||||||
| 6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir. | ||||||
| 7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır. | ||||||
| 8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir. | ||||||
| 9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır. | ||||||
| 10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır. | ||||||
| 12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kalite oluşturma, devamlılığını sağlama ve geliştirme görevlerini yerine getirme için gerekli bilgiyi bilir | ||||||||||||
| 2 | Kalite mühendisliğin görevlerini yerine getirir ve teknikleri uygular |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 25 | 25 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||